Obsah

jogo

 Je čas poznávat nové země

 
Na 2. stupni se už všichni učí anglicky a někteří německy. Ale jaké je vyzkoušet si angličtinu nebo němčinu v praxi? To si zkusili žáci 7. ročníku a žáci, kteří se učí německý jazyk, protože 15. 6. 2012 k nám přijely děti z Reálné školy v Obertraublingu. Abychom se lépe se svými novými kamarády z Německa seznámili, dostali jsme za úkol společně vypracovat pracovní list s informacemi. Zjistili jsme tak něco o jejich městě, dozvěděli jsme se, v čem se liší jejich škola od té naší, jaké mají zájmy. Navzájem jsme si tedy říkali, jak to u nás i u nich chodí. Za sebe můžu říct, že to nebylo vůbec lehké používat angličtinu. Musela jsem „zapátrat“ ve své hlavě, abych se s mým novým kamarádem vůbec mohla domluvit. Nakonec to dopadlo dobře a otázky jsme společně s úspěchem zvládli. Po zjištění informací jsme německé kamarády prováděli po naší škole. Když byla prohlídka školy hotová, společně s českými i německými žáky jsme se odebrali do školní jídelny, kde už byl připravený oběd. Po obědě jsme je dovedli na dobřanské náměstí, kde už na ně čekal autobus. Všichni se objímali a loučili. Byl to moc povedený den. Poznala jsem mnoho nových a skvělých lidí. Na podzim se vydáme do Německa tentokrát my.

1

Loučení s deváťáky

loučení

 
Jednání Senátu – jednání v úterý 11. 9. 2012

 

Přítomni: D. Bouřil, 4. A, V. Váca, 4. B, J. Šváb, 4. C, L. Dokoupilová a E. Hessová, 5. A, M. Cebová a M. Kelíšková, 5. B, M. Adamec, M. Blažková a A. Kadlecová, 7. A, L. Bouřil, D. Čech a O. Šlehofer, 7. B, B. Málková a O. Přibylová, 8. A, D. Hrádková a M. Kordíková, 8. B, M. Líška a L. Strejc, 9. A, K. Bauerová a P. Richterová, 9.B, Mgr. A.Boudová, Mgr. J.Netolická, Mgr. J.Šedivý, Mgr. L.Navrátilová, Mgr. N.Vlasáková
1. Reforma ŠP: V letošním roce bude Školní parlament jen jednokomorový, shodli jsme se na tom, že bude nadále používat název Senát. Ten bude rozdělen do pěti pracovních skupin: koordinační, organizační (příprava akcí), pro adopci na dálku, Ekotým 1. a Ekotým 2. stupně. Jednotliví senátoři a senátorky se zapsali do jednotlivých skupin, každá skupina má garanta z řad učitelů.
2. Jednací řád: V jednacím řádu jsme pozměnili několik bodů. Některé jsme sloučili, některé zrušili a některé zase úplně pozměnili.
3. Termíny jednání: Domluvili jsme se opět na 1. sudé úterý v měsíci šestou hodinu v učebně přírodopisu.
4. Adopce: Odhlasovali jsme si, že nadále budeme pokračovat a posílat peníze africké holčičce jménem Resty Nankinga na školné a školní pomůcky. Z minulého školního roku zbylo 48 Kč. Znamená to, že částku 6.952 Kč musíme vybrat do konce května roku 2013. Přečetli jsme si přeložený dopis od Resty a vymysleli jsme témata na dopis, který pošleme do Afriky. Co se týká výstavy o Ugandě, celkem se získalo 1.400 Kč, které poputují také do Ugandy, avšak na ugandské sirotky prostřednictvím Papežských misijních děl, které nám zapůjčila výstavu.
5. Akce v tomto školním roce: Odhlasovali jsme si, že akce pořádané Senátem budou nadále pokračovat, avšak potřebujeme nové nápady, jak je oživit. Jedná se o Vánoční, Valentýnskou a Velikonoční akci. Proto se na vás obracíme s prosbou, jestli byste neměli nějaké nápady, jak oživit letošní akce. Soutěž O (trvale) prima třídu se letošní rok nebude konat.
6. Různé: Na Martiňáku budou v říjnu 2 akce: Ukliďme svět! dne 11. října od 14 hodin, sraz na starém mostě, a 2. pouť na Kamínku v sobotu 13. října od 8.00 do 15.00 hodin.
7. Aréna: V aréně padla zmínka o tom, že v přízemí v devátých třídách chybí koše na tříděný odpad a je nekvalitní tabule.
Příští jednání: v úterý 2. 10. 2012 od 12.30 hod. v učebně přírodopisu.
 
Zapsala: Mary, 8.B
 

parlament

ADOPCE NA DÁLKU – NANKINGA RESTY


Dopis z Afriky
Uganda Czech Development Trust
p.o.box 72629 Kampala Uganda East Africa, 7.3.2012
Drahý Jaroslave Šedivý,
moc vás všechny zdravím.
Jak se máte? Co vaše rodina a přátelé?
Mám se dobře. Ostatní se mají také dobře. Jsme zaneprázdněni prací na zahradě. Začíná nám pršet. Ve škole je toho hodně, právě studuji na základní škole v páté třídě. Děkuji za zaplacení školních poplatků a ostatních školních materiálů. Děkuji za talíře, mýdlo a konvici. Mám teď dostatečně velkou konvici pro celou rodinu.
Milý Jaroslave, teď je první pololetí. Na konci pololetí, po Velikonocích, děláme závěrečné zkoušky.
Na našem ostrově stavějí dálnici a lidé jsou šťastní, protože mají na ostrově vozidla. Také máme taxíky.
Naše škola je jednou z nejlepších v okrese Buvuma. V přírodě děláme různé zkoušky. Máme nové učitele ve škole.
Milý Jaroslave,
máme velký kostel v naší škole. Často chodíme na mše v pátek a v sobotu.
Jak slavíte Velikonoce?
Přeji vašim přátelům radost a všechno nejlepší!
Nankinga Resty
 
 
 
Náš dopis do Afriky
Dobřany, Česká republika, 19. září 2012
Ahoj milá Nankinga Resty,
zdravíme tě z České republiky, z města Dobřany. Děkujeme Ti za Tvůj dopis. Moc nás potěšil. U nás je právě měsíc září a začal nový školní rok. Pomalu nám končí léto a začíná podzim.
Venku je chladněji, častěji prší a ze stromů opadává listí. Trochu vám závidíme teplo, protože podzim nemáme moc rádi. Zanedlouho přijde zima a s ní i Vánoce. Na ty se všichni moc těšíme. Ozdobíme vánoční stromeček a maminky upečou vánoční cukroví. 24. prosince je Štědrý den. Je zvykem, že se v tento den dodržuje půst, o to bohatší je pak štědrovečerní večeře, ke které se sejde celá rodina. Typickým jídlem je smažený kapr s bramborovým salátem. Při večeři už děti netrpělivě očekávají zazvonění zvonku. Ten ohlašuje „příchod“ Ježíška, který nadělí pod stromeček dárky. Samozřejmě víme, že jsou to dárky od našich rodičů a blízkých. Ty si pak rozbalíme a zpíváme koledy. Někteří lidé chodí o půlnoci do kostela na půlnoční vánoční mši. O vánočních svátcích rádi navštěvujeme příbuzné. Až do Nového roku máme školní prázdniny. Odpočíváme a sportujeme. Jezdíme na hory lyžovat a sáňkovat. Na zmrzlých rybnících bruslíme a hrajeme lední hokej. Když je sníh i u nás v nížině, stavíme sněhuláky a koulujeme se.
Po zimě přichází jaro. Otepluje se, roztává sníh a rozkvétají květiny. Příchod jara slavíme svátky, které se nazývají Velikonoce. Ty pro nás znamenají barvení vajíček a pletení pomlázky z vrbových proutků. O Velikonočním pondělí chodí kluci na koledu. Pomlázkami symbolicky šlehají děvčata, aby byla stále mladá a hezká. Za to dostanou od děvčat malované vajíčko. Pro věřící je to zároveň největší svátek roku.
S příchodem léta končí školní rok. Dostaneme vysvědčení a čekají nás dva měsíce prázdnin. Kratší prázdniny máme i během školního roku. Přestože chodíme rádi do školy, na prázdniny se vždy velmi těšíme. Čím jsou delší, tím jsou lepší ☺.
Naše škola je rozdělena na první a druhý stupeň. Každý má svou vlastní budovu. Na první stupeň chodí děti od první do páté třídy, na druhý od šesté do deváté. Obě školy jsou nově opravené a moderně vybavené. Všichni žáci se kromě vyučování mohou během roku zúčastnit různých sportovních, výtvarných a vědomostních soutěží.
Milá Resty Nankinga, rádi bychom se dozvěděli také něco o vašich oblíbených svátcích, kdy a jak dlouhé máte prázdniny a co o prázdninách děláte.
Budeme se těšit na Tvůj další dopis. Vyřiď prosím naše pozdravy svým spolužákům a rodině.
Měj se hezky a brzy napiš.
Zdraví Tě všechny děti z dobřanské školy. (Dopis napsala: Magdalena Cebová, třída 5.B)


věda

 

Naši redaktoři v Praze aneb Herci na scénu
redakceDne 22. června jel redaktorský tým společně s některými žáky dramatického kroužku do ateliérů seriálu ULICE. Vstávali jsme jako vy do školy, ale naše kroky směřovaly na nádraží. Cesta vlakem uběhla rychle, zažili jsme dost a dost legrace. Doprovázely nás paní učitelka Hlaváčová a paní učitelka Housarová. Když jsme dorazili do Prahy, jeli jsme podzemkou (metrem), no… víme své :DD. Z metra, kde jsme asi dvakrát zabloudili, J jsme se ve zdraví dostali na autobus, který nás dovedl k cíli - k ateliérům Ulice. Tam jsme měli čas se nasvačit. Pak si pro nás přišla paní producentka, která nás zavedla k bufetu J. Zde jsme byli tak půl hodiny, čekali jsme na paní Bártíkovou, která je PP koordinátorkou Ulice a Ordinace v růžové zahradě 2. Provedla nás po všech třech ateliérech. Viděli jsme Lumírův byt, byt Saidlů a byty všech hvězd Ulice. Viděli jsme i pár triků se zrcadly, zjistili jsme, jak je to se dnem a nocí nebo výhledem z okna. Zkrátka jsme objevili „finty“, které se při natáčení používají a nám divákům připadá vše jako opravdové. Po prohlídce ateliérů jsme mohli do terénu a podívali jsme se na to vše zvenku. Viděli jsme kadeřnictví patřící Ingrid, Henryho hospodu, Coolnu, Libuščin tetovací salon a pekařství babi Nyklové s výrobnou. Věřte nebo ne, pečivo je pravé, ale zuby byste si na něm vylámali J. Vše se zdá v televizi větší, ale když jsme byli v Coolně, tak jsme žasli nad tím, jak to tam bylo malinké. A schody? Ty mají jenom zábradlí, anebo jsou umělé. Jediné, za čím musí herci dojíždět, protože to není v ateliérech, je gymnázium. Na gymnázium jezdí o víkendech, když je škola prázdná. Mně se celý den líbil. Vidět vše na vlastní oči, projít se byty, které vidíte na obrazovce,… to se jen tak nezapomíná. Doufám, že příští rok zase někam vyrazíme J.
Oli, 8.A
 
Den vědy a techniky v Plzni
Již posedmé se v Plzni od 10. do 15. září konalprojekt nazvaný „Dny vědy a techniky“ a tentokrát se ho zúčastnili i naši deváťáci v doprovodu paní učitelky Konšalové a pana učitele Krbce.Žáci devátého ročníku se sešli ráno na zdejším vlakovémnádraží a poté odjeli do Plzně. Došli na náměstí Republiky, kde hned po příchodu dostali za úkol vypracovat otázky týkající se různých vědeckých stanovišť.Na vypracování otázek (celkem jich bylo 55) a prohlédnutí stanovišť měli necelé 3 hodiny, a i když se to zdá jako hodně času, věřte mi, že já osobně bych potřebovala ještě jednou tolik, abych stihla projít všechny ty zajímavé věci. Bylo zde opravdu hodně k vidění, ale mně se velice líbila ukázka mlžné komory.
Co Vás nejvíce zaujalo a proč J?
Michal, 9.A: Mě nejvíce zaujala mlžná komora, protože je to jako opravdové moře na obrázku. Chtěl bych z toho mít celý stůl. Alča, 9.B: Nejvíce mě zaujala výroba energie pomocí Peltonovy turbíny, protože je to další zajímavý a ekologický způsob výroby elektřiny.
Zatímco někteří obdivovali skoro neuvěřitelné pokusy a zajímavosti, pár jedinců mělo to štěstí a navštívilo program „Zábavná chemie“, kde pro ně bylo připraveno pár fantastických pokusů, které lze vytvořit jen pomocí chemických prvků, např.: jak udělat z prášku hada, jak zapálit mokrý papír, jak vyrobit vybuchující kuličky se sírou ...
Co se nejvíce líbilo?
Paní učitelka Konšalová: Mně samotné se nejvíce líbil ten praktikující student (říká s úsměvem), protože nám řekl mnoho zajímavostí, ale měl k tomu i vtipné hlášky. Kristý, 9.B: Nejvíce se mi líbil pokus s gumovým medvídkem, kterého dali do kyseliny, a chemickou reakcí vznikl miniohňostroj. Honza, 9.B: Pro mě byly nejbombastičtější kuličky se sírou. Do alobalu se dal kousek síry, zmuchlalo se to do kuličky, malinko rozpláclo a bouchlo se do toho kladívkem, udělalo to PUFFF.
Tak to byl „Den vědy a techniky“ v Plzni s našimi deváťáky a vy, kteří jste tam nebyli, se určitě těšte na příští ročník tohoto projektu a navštivte ho. Tolik zajímavostí na jednom místě je super.
Mišák, 9.B
Krása Vltavy
stanByli jste někdy na vodě? Kdo si ještě nesjel řeku, tak to ani neví, o co přichází! Já jezdím s rodinou posledních pět let na vodu. Řeky střídáme, aby to bylo zajímavější. Tyto prázdniny jsme jeli na Vltavu. Byli jsme tam pět dní. Začínali jsme ve Vyšším Brodě. A náš cíl byl v Boršově. První noc jsme spali v kempu pod Rožmberkem. Denně jsme ujeli tak 12 km. Tento rok se nám počasí vydařilo, takže jsme byli jen v plavkách.
Pokud byste někdo chtěl někdy jet na vodu, určitě nemůžete mít věci v nějaké tašce. Na vodu jsou speciálně udělané vodotěsné sudy. Na nějaké drobné věci můžete mít také lodní pytel. Noc můžete strávit ve stanu, nebo pod širým nebem. Pití na cestu je přivázáno na karabinku s provázkem za loď, takže máte chlazené nápoje stále k dispozici. Vyplatí se trvanlivé potraviny - například paštiky, konzervy, prostě co se nezkazí. Na uvaření nějaké polévky je potřeba ešus. V něm si můžete ohřát jídlo na plynové bombě, nebo na ohni. Na vodě zažijete mnoho legrace, napětí, sjíždíte-li jez a peřeje. Všude kolem panuje veselá nálada, jelikož vodáci jsou prostě fajn.
Doufám, že jsem vám alespoň trošku přiblížila, jak to vypadá na vodě. Tak se možná příští rok uvidíme :-). AHOJ!
Oli, 8.A, ilustroval Matěj, 8.A
 
Já, Turecko a Mirador
jáDne 14. července jsem odlétala s mamkou a sestrou do Turecka. Přistávali jsme v Antályi. Byli jsme ubytováni v hotelu Mirador v oblasti Konakli. Hotel Mirador je přímo u pláže. Nakupovat jsme mohli v obchůdcích vzdálených ani ne půl kilometru od hotelu. V koupelně byl sprchový kout se záchodem (divné J) a fénem. Pokoje byly čisté, uklizené a nové. Z pokoje jsme viděli přímo na moře. U hotelu byly tři bazény a skluzavky. Hned naproti hotelu bylo krásné a čisté moře. Byly tam široké písečné pláže s pozvolným vstupem do moře. Moře bylo docela teplé, cca 25 stupňů. 5x denně jsme mohli uzobávat jídlo ze švédských stolů. K večeři jsme si mohli dát tolik kopečků zmrzliny, kolik jsme chtěli. Pití tam bylo all inclusive od 10.00 – 23.00. Každý večer jsme měli dětskou diskotéku a přes den se mohli hrát šipky či vodní pólo.
Pobyt v Turecku byl bezvadný, dobrý tip na příští léto.
Oli, 8.A, ilustroval Matěj, 8.A
Golf
golfO letních prázdninách jsem poprvé navštívila golfové hřiště a vyzkoušela si, jak se tento sport hraje. Byla jsem nedaleko Stříbra na golfovém hřišti, které se jmenuje Golf club Alfrédov. Je tam osmnáctijamkové mistrovské hřiště krásně vsazené do původní krajiny.
Pro začátek bych vás chtěla alespoň trošku seznámit s pravidly této krásné hry. Cílem hry je dostat golfový míček do jamky co možná nejmenším počtem ran. Jamky jsou očíslované od 1 do 18 a každá je jiná. Co mají společného, je to, že vždy mají nějaký začátek, který se nazývá odpaliště a z něhož se hraje první rána směrem k jamce. Poté se hra přesouvá na tzv. fairway (fervej) a následně green (grýn), ze kterého se puttuje [patuje] do jamky. Vyhrává golfista, který dostane míček do jamky nejmenším počtem ran. Jen pro vaši představu: zatímco Tigru Woodsovi stačí na osmnáctijamkové hřiště v průměru 68 ran, průměrný rekreační golfista potřebuje o 30 ran více. Tak co, zkusíte to také?
Valérie, 6.A, ilustroval Michal, 6.B
 
POPRÁZDNINOVÁ STATISTIKA
Bára, 8.A

statistika