Obsah

logo

 

Město Dobřany
Základní škola Dobřany a její Školní parlament
Středisko ekologické výchovy Ametyst
pořádají pro žáky, rodiče a zaměstnance školy
na „škaredou středu“ 20.4.2011
od 13.00 do 15.00 hod.
tradiční Velikonoční zahradní párty
CESTOU NECESTOU
uzavírající dlouhodobou školní aktivitu zaměřenou na dopravu a pohyb vůbec
Program:
13.00 hod. – volné zahájení párty na školní zahradě; prohlídka výstavy v učebně hudební výchovy; různé soutěže a hry o ceny na stanovištích před školou, reprodukovaná hudba, čajovna
14.30 hod. – předání odměn úspěšným vystavovatelům a vítězům soutěže na 1.stupni Poznáváme Česko
15.00 hod. - úklid při hudbě
Zajímavost párty: zájemci si budou moci pod vedením instruktorů vyzkoušet „skákací chůdy“, v době párty žáci školy za dotovanou cenu 25 Kč na půl hodiny, po skončení párty za plnou cenu 50 Kč kdokoliv
Důležité upozornění: objekty dokladující Vaše zapojení do aktivity Cestou necestou a určené na výstavu odevzdejte v konečné podobě nejpozději v pátek 15.4. v kanceláři školy. Označte je příjmením a třídou autora / autorů a názvem výrobku.

Dobrovolné vstupné: přineste 1 českou dětskou knihu, kterou už v knihovně nepotřebujete; za pěkné knihy bude malá sladká odměna; knihy v květnu odvezeme našim dětským krajanům v chorvatském Zagrebu (vloni nás navštívili v Dobřanech)

ŠKOLNÍ PARLAMENT


 

Senát 3.3.2011
senátPředsedající: Jan Pokorný, zapisující: Milan Obertík
Přítomni: Martin Adamec a Andrea Kadlecová, 5.A, Daniel Čech a Daniel Hůrka, 5.B, Olga Přibylová a Bára Málková, 6.A, Dominika Hrádková a Marie Kordíková, 6.B, Michal Líška, 7.A, Bára Sýkorová, 7.B, Jan Pokorný, 9.A, Milan Obertík, 9.B, Mgr. Naděžda Vlasáková, Mgr. Jitka Netolická, Mgr. Jaroslav Šedivý
Program:
1. Vyhodnocení soutěže Jíme zdravě - šli jsme ohodnotit obrazy, žáci kreslili, seč jim síly stačily (pozn.: výsledky v zápise z jednání Ekotýmu)
2. Zhodnocení Valentýnské soutěže - proběhla na 1.stupni, byla velice zdařilá, všem se to moc líbilo, chtěli by si to zopakovat i příští rok; nikdo nechtěl žádné změnysenát1
3. Adopce na dálku - úspěšně pokračuje; už se vybralo od devíti dárců 3.482 Kč, chybí tedy ještě vybrat 1.418 Kč do konce května; doufáme, že se to vybere a někteří žáci přispějí i větším množstvím peněz, než je třeba 5 korun
4. Výměnný zájezd do Slovinska –koná se ob jeden rok; jednou přijedou žáci do Dobřan a my je ubytujeme u nás doma a za rok jedeme my k nim. Ve Slovinsku probíhají různé turnaje, letos to bude opět florbal a nově přespolní běh, žáci z dramatické výchovy nacvičují pohádku, snad bude ve slovinštině. Letos pojede 15 dětí sportovat, 15 dětí předávat kulturu, umění a zpěv a 10 vybraných dětí jede ze školního Senátu, Ekotýmu a Podlavičníku. Platí se příspěvek 500 Kč, škola má letos menší rozpočet.
5. Soutěž O koloběžku - soutěž nemá velikou účast, jediný Tomáš V., který se odstěhoval, pravidelně odesílá e-maily s odpověďmi paní učitelce Vlasákové. Někdo tvrdí, že nesoutěží, protože koloběžku má, někdo že koloběžku nechce. Bohužel je to pravda, dnešní děti by raději vyhrály nějakou hru na PC.
6. Velikonoční jarmark – občanské sdružení Budulínek pořádá velikonoční jarmark a naše škola se také účastní a potřebovala by někoho, kdo by prodával ve stánku na náměstí velikonoční výrobky dětí z 1.stupně; přihlásili se: Olga Přibylová a Bára Málková, 6.A, Dominika Hrádková a Marie Kordíková, 6.B, Bára Sýkorová, 7.B, a Milan Obertík, 9.B. Tak doufejme, že je aktivita nepřejde.
7. Velikonoční zahradní párty - na zahradní párty bude možno vyzkoušet si mnoho činností, využijeme celý venkovní areál. Máme již načrtnutý plán, jak by to mohlo vypadat.
8. Aréna:
·          řešili jsme, že jsou opakovaně rozbité dveře od dívčích WC na 1.patře. Budete se muset naučit chovat, nebo budou dveře vysazeny! Je to stále dokola, pan školník dveře opraví a za chvíli je zase někdo rozbije.
·          zatím nejmenovaný žák 7.B hrubě napadl spolužáka, který skončil v nemocnici, záležitost se vyšetřuje.
·          úkol na doma: vymyslete a namalujte návrh, jak vyzdobit „lítací“ dveře u hlavního vchodu a k tělocvičně
Příští jednání: 7.4.2011


 

Ekotým 9.3.2011
Přítomni: Lucie Ludvíková, 6.A, Jiří Hájek, Dominik Ners a Vladimír Rathouský, 6.B, Jan Pokorný, 9.A, Mgr. Miloslava Beštová, Mgr. Alena Boudová, Mgr. Jaroslav Šedivý
 
senát2Program:
1. Projekt Ekoškola – práce na přípravě podkladů k žádosti o obnovení titulu, další týden další jednání
2. Soutěž Jíme zdravě - vyhodnoceno, obrázky budou zase použity k výzdobě školní jídelny; odměnu dostali: společná práce 1.B Hruška, společná práce 8.B Bylinky v kuchyni a dále žáci Mafková, 4.B, Matusová a Hrůzová, 5.B, Bultasová a Málková, 6.A, Jáchim, 6.B, Gurnioková a Kagánková, 9.A
3. Soutěž O (trvale) prima třídu - jarní kolo; (k 28.3.) přihlášeny všechny třídy kromě S1, S2, 7.A a 9.B
4. Soutěž O koloběžku - kvůli nezájmu byla soutěž předčasně ukončena 4.kolem
 
Mimořádné jednání Ekotýmu 16.3.2011
Přítomni: Jiří Hájek, Dominik Ners a Vladimír Rathouský, 6.B, Jan Pokorný, 9.A, Mgr. Alena Boudová, Mgr. Jaroslav Šedivý
 
Program:
1. Ekoškola - práce na přípravě podkladů k žádosti o obnovení titulu, vyhodnocení kladných a záporných stránek školy v oblastech voda, energie, odpady a prostředí školy
 
Upozornění: ve čtvrtek 7.4.2011 od 14 hodin Ukliďme svět!, sraz na starém mostě, pracovní rukavice s sebou
Příští jednání: 13.4.2011
Zapsal: Honza 9.A

 

12

 
 
Povrchní olympiáda
3I tento rok se konala biologická olympiáda. Olympiáda byla rozdělena (stejně jako v předchozích letech) do dvou kategorií - kategorie D je pro 6. a 7. ročník a C je pro 8. a 9. ročník. Letošní téma znělo - Povrchní olympiáda - týkající se pokryvu těla. I letos byla olympiáda rozdělena do tří částí: poznávačky, praktického úkolu, který se letos týkal mikroskopování (v kategorii C šupiny a v kategorii D rostliny) a teorie, kde byla možnost odpovědí. Během teoretické části jsme měli poznat kopřivu pod mikroskopem, šupinu čolka, vysvětlit různé pojmy týkající se tématu olympiády, např. co je osmóza atd. Organizace se, jako každý rok, ujaly Mgr. Boudová a Mgr. Weinrebová.
Honza, 9.A
 
Zeměpisná olympiáda
Dne 9.3. 2011 se v přeštické základní škole konalo okresní kolo zeměpisné olympiády. Tohle kolo reprezentovali 4 žáci naší školy - Jan Pokorný, Martin Brom, Kristýna Kvačová a Marie Kordíková. Olympiáda je rozdělena na tři kategorie: kategorie A (6. třídy), kategorie B (7. třídy) a kategorie C (8. a 9. třídy). Zadání je také rozděleno do tří částí - jednou bez atlasu, poté s atlasem a třetí část je praktická. Úkoly byly velice těžké, ale přesto se Martinu Bromovi podařilo vyřešit většinu otázek výborně a obsadil druhé místo. Jako doprovod jela paní učitelka Konšalová. Martinovi gratulujeme.
                                                                                   Mary, 6.B
 
Pythagoriáda
Dne 23.2. proběhla Pythagoriáda pro 6. a 8. ročník a 1.3. pro 7. ročník. Mgr. Jaroslava Konšalová vybrala ty nejlepší žáky z každé třídy. Pro někoho bylo počítání obtížné, ale pro někoho naopak lehké. Z 6. tříd nikdo nebyl tak úspěšný, aby postoupil do okresního kola. V osmých třídách byli úspěšní řešitelé: Denková (9 bodů), Brom (13 bodů), Kubišová (12 bodů), Fořt (13 bodů), Kučerová (9 bodů).
Můžete posoudit sami, jak těžké / snadné jsme počítání měli. Pár příkladů na ukázku.
Zadání pro 6. ročníky:
1) Kolik týdnů je 20 160 minut?
2) Martin dostal na tábor kapesné. První týden utratil jeho čtvrtinu. Druhý týden polovinu zbytku, třetí týden posledních 150 Kč. Jaké bylo jeho kapesné?
3) Při řešení testu obsahujícího 10 úloh dostane řešitel za každou správnou odpověď 3 body, za každou chybnou odpověď nebo za nezodpovězenou otázku je mu odečten 1 bod. Kolik úloh vyřešil student, který získal 14 bodů?
Zadání pro 7. ročníky:
1) Kdybychom zvětšili délku strany čtverce o jednu její čtvrtinu, zvětšil by se obvod čtverce o 36 cm. Jak dlouhá je strana čtverce?
2) Kopáč vykopal za jednu hodinu 30 minut tři pětiny výkopu. Jak dlouho při stejném výkopu bude kopat zbytek?
3) Kterého čísla desetina se rovná pětinásobku rozdílu čísel 53 a 19?
Zadání pro 8. ročníky:
1) Napište součet všech prvočísel větších než 5 a menších než 15.
2) Na domácí zápas Sparty Praha mají ženy a děti vstup zdarma. Cena lístku pro muže je 150 korun. Poměr mužů, žen a dětí je 15:3:2. Za vstupenky se celkem vybralo 225 000 korun. Napište, kolik bylo celkem lidí na zápase.
3) Dva a půl kilogramu jablek stojí 60 korun. Kolik korun stojí tři a čtvrt kilogramu jablek?
Tak co - přijde vám to snadné?
                                                                                            Bára, 6.A (příklady převzaty z Pythagoriády)
 
Od „hodinek“ k notebooku
počítačPrvní počítače byly vyrobeny ve 30. letech 20. století, ale i přesto je za prvního vynálezce považován Charles Babbage, který již v 19. století vymyslel principy fungování stroje pro řešení složitých matematických výpočtů. Cena počítačů se neustále snižuje, a tak už má počítač kdekdo. Počítače zasahují do všech oblastí lidského života. Nejprve počítače zasahovaly do vědecké oblasti, nyní už je používají i školáci.
První předchůdcem počítačů byl Abakus. Abakus vznikl asi před 5000 lety. On uměl „pouze“ vypočítat logické operace s čísly. Poté přišly mechanické kalkulátory, první mechanický kalkulátor byl sestaven roku 1623. Wilhelm Schickard ho sestavil z ozubených koleček, která se používala na hodinkách (proto se říkalo počítací hodiny). Uměl odčítat a sčítat šesticiferná čísla a měl být použit při astronomických výpočtech. Kolem roku 1820 byla sestavena a sériově vyráběna kalkulačka. Následovala nultá generace, mezi nultou generaci se řadí elektromechanické počítače využívající většinou relé. Pracovaly na kmitočtu kolem 100 Hz. První byl Z1, ještě elektromechanický s kolíčkovou pamětí na 16 čísel a byl velmi poruchový, pro praktické použití nevhodný. Z2, Z3 byl také počítač, který vymyslel Konrád Zuse. Z2 obsahoval asi 200 relé. Roku 1943 byl Angličany sestaven počítač za účelem prolomení německých šifer, které byly vytvářeny strojem Enigma, který se jmenoval Colossus Mark I. O rok později byl sestaven počítač ABC, který sloužil k počítání lineárních rovnic v oblasti fyziky. První československý počítač měl název SAPO (SAmočinný POčítač) a byl uveden do provozu v roce 1957. 
Počítače byly poměrně neefektivní, velmi drahé, měly vysoký příkon, velkou poruchovost a velmi nízkou výpočetní rychlost. ENIAC prováděl až 5000 součtů za sekundu, ale měl výše uvedené nevýhody. MANIAC byl skoro stejný jako ENIAC, MANIAC byl použit k vývoji jaderné bomby.
Počítače druhé generace charakterizuje použití tranzistorů (tzv. polovodičováelektronika), které dovolily zlepšit všechny parametry počítačů (zmenšení rozměrů, zvýšení rychlosti a spolehlivosti, snížení energetických nároků). Počátek využívání operačních systémů, jazyka symbolických adres, první programovací jazyky (COBOL, FORTRAN, ALGOL). Prvním sériově vyráběným komerčním počítačem byl UNIVAC. Přesně pátý vyrobený kus úspěšně předpověděl volební vítězství prezidenta Dwight D. Eisenhowera.
Přeskočím třetí a čtvrtou generaci počítačů, poněvadž by vás to nebavilo číst :). Nynější počítače umí vše. Co neumí, to bych hledal jen stěží. Proto se obracím na vás, čtenáře, abyste napsali něco, co počítače, podle vás, neumí (nebereme odpovědi typu - nemluví a podobně). Podepište se a vhoďte své nápady do schránky Podlavičníku (do konce dubna), která se nachází v 1. patře 2. stupně. Nezapomeňte se podepsat, zajímavé nápady budou oceněny.
Milan, 9.B


 

 
 
Dospělí a počítače
Anketa mezi dospěláky J
1. Jak dlouho jste na počítači? Iveta: 10 minut denně. Martin: 3 hodiny týdně. Šárka: 8 - 10 hodin denně. David: 2 hodiny denně. Martina: 2 - 3 hodiny denně. Paní učitelka Eliška Simbartlová: 1 hodinu denně. Simona K.: No, moc ne, tak 2 až 3 hodiny. V práci trávím samozřejmě na počítači více času. Tomáš: Málo,tak jednu hodinu denně. Jan: Hodně, protože moje práce je spojena s počítači. Lucie: My doma počítač nemáme J. Markéta: Asi osm hodin pracovně a necelou hodinu volně.
2. Chodíte na počítač denně? David: Ano. Iveta: Ano. Šárka: Určitě ano. Paní učitelka Eliška Simbartlová: Ano. Helena: Jak kdy. Simona K.: V pracovní době ano, ale jinak ne. Tomáš: Nechodím. Jan: Ano, pravidelně. Lucie: Ne, nechodím. Markéta: Ano, já s počítačem pracuji.
3. Dokázal(a) byste se obejít bez počítače? Proč? Paní učitelka Eliška Simbartlová: Ano, není to tak nutné. David: Ano, člověk má i jinou práci. Šárka: Ne, já tam pracuji. Martin: Ano, já tam ani moc nechodím. Iveta: Ano, raději se věnuji jiné činnosti. Simona K.: Ano, dokázala, protože mám spoustu jiných zájmů, koníčků a zálib. Tomáš: Asi ano není to životně důležité. Jan: Ne, jak jsem říkal, já s počítačem pracuji. Lucie: Ano v životě jsou důležitější věci, než je počítač. Markéta: Ne nedokázala, protože je součástí mé práce, ale jinak ano.
4. Co si myslíte o dlouhém sezení u počítače? Iveta: Je to škodlivé pro zrak a lepší je sportovat. Martina: Kazí to zrak. Pavel: Není to zdravé a hrozí velké nebezpečí. Simona K.: Je to škodlivé, hlavně pro oči. Tomáš: Určitě nám to neprospívá. Jan: Není tozdravé. Lucie: Není to dobré, místo toho můžeme být s rodinou. Markéta: Je to špatné na páteř a na oči. Většina lidí u toho sedí ve špatné poloze.
5. Co si myslíte o nebezpečí, která hrozí (na počítači)? Šárka: Já z toho mám velikou hrůzu. David: Je to hrozné, nevím, proč to ti lidí dělají. Simona K.: Je to zneužití osobních údajů a je to špatné a je to zásah do citlivých míst zneužité osoby. Tomáš: Myslím, že se to nemá podceňovat. Jan: Je to velmi nebezpečné. Lucie: Všichni to berou na lehkou váhu, ale je to velmi nebezpečné. Markéta: Na počítači hrozí nebezpečí zvláště dětem, které nedokážou odhadnout určitá rizika např.: kyberšikana, ochrana soukromí, chatování s neznámými lidmi. Nebo navštěvují závadné stránky, kterými mohou do počítače natáhnout viry.
Oli a Bára, 6.A, a Maruška, 6.B
 
 
Co vy a počítače?
4Anketa:
Kolik hodin týdně trávíš na počítači? Lucka, 6.A: Přibližně 2 hodiny. Niki, 6.B: Tak 4 hodiny. Majda, 6.B: Hodně, přibližně tak 13 hodin. Alena, 7.B: Nevím, asi 12 hodin. Vašek, 6.A: Odhadem tak 2 – 3 hodiny.
Jaké používáte sociální sítě? Kája, 7.B: Jenom facebook. Paní učitelka Boudová: Žádný facebook mě moc nebere. Lucka, 6.A: Mám nejraději Lidé. Martin, 6.A: Určitě facebook. Oli, 6.A: Stoprocentně facebook.
Máš vlastní počítač nebo notebook? Lucka, 6.A: Mám notebook a ten mi stačí. Majda, 6.B: Mam notebook a jsem s ním spokojená. Míša, 7.B: Mam oboje. Lucka Š., 6.A: Mám oboje, ale vystačím sis notebookem. Martin, 6.A: Mám počítač a ten je fajn.
Hraješ raději hry, anebo chatuješ? Lucka K., 6.A: U mě vyhrávají hry. Johy, 8.A: Mám raději hry. Domča, 6.A: Jak kdy. Petr, 7.B: Na 100% vítězí hry. Jiřka, 8.A: Já ani jedno.
Máš raději Lidé.cz, nebo facebook? Milan, 9.B: Určitě facebook. Honza, 9.A: Vzhledem k tomu, že na to moc nechodím, tak je lepší facebook. Martin, 6.A: U mě vyhrává facebook. Alča, 7.B: Já mám ráda oboje. Petra, 7.B: Já mám nejradši facebook.
Používáš více Seznam, Google anebo Wikipedii? Oli, 6.A: Určitě Wikipedii. Lucka Š., 6.A: Já nejvíc používám Seznam. Monika, 7.A: U mě vyhrává Seznam. Niki, 6.B: Seznam je nejlepší!! J  
Oli a Bára, 6.A (obrázek stažen z netu)
 
Něco anglického
5E-learning je vzdělávací proces, který používají pedagogové a studenti k tomu, aby mohli lépe vyučovat a šířit studijní obsah. E-learning se neustále vyvíjí dopředu, často se liší informační a komunikační technologie, některé by zvládl i primitiv a některé nezvládne ani vysokoškolák. Některé mají dvacet funkcí, nějaké pouze jednu.
Nyní máte možnost podívat se na jednu z definic, kterou odborníci vymysleli. E-learning je výuka s využitím výpočetní techniky a internetu. E-learning je forma vzdělávání využívající multimediální prvky - prezentace a texty s odkazy, animované sekvence, video snímky, sdílené pracovní plochy, komunikaci s lektorem a spolužáky, testy, elektronické modely procesů, atd. v systému pro řízení studia (LMS). Jde o takový typ učení, při němž získávání a používání znalostí je distribuováno a usnadňováno elektronickými zařízeními. 
Za chvíli bude možná ještě jeden learning s předponou m-. M-learning. Proč ne? Za chvíli nebudou počítače, vše bude v mobilu. Tak proč by nemohl být m-learning? Kdo z vás má nějaké nápady, otázky, napište je a odevzdejte do krabice s názvem Podlavičník. My se pokusíme nápady zveřejnit, dotazy zodpovědět v příštím čísle.
Milan, 9.B (obrázek stažen z netu)

  


 

Facebook
5Tato sociální síť byla založena Markem Zuckerbergem 1.února 2004. Tento muž byl studentem Hardvardovy univerzity.
Na facebook se mohou přihlásit všichni, avšak až od 13 let. Na facebooku můžete chatovat s přáteli, vkládat si své fotky a vytvářet vlastní fotoalba, hrát různé hry atd. Momentálně je na facebooku zaregistrováno více než 500 miliónů uživatelů.
Na facebooku však hrozí velké nebezpečí chatování s cizími lidmi nebo v nejhorším případě s nějakými pedofily, proto bychom neměli na facebook dávat své citlivé údaje - např.datum narození, v jakou dobu není vaše rodina doma, kdy někam odjíždíte, stav peněz na účtu, jaké vztahy máte s rodiči atd. Můžete tak předejít velkým nebezpečím.
Maruška, 6.B



 

Spolužáci a lidé.cz
6Určitě víte, o jaké sítě se jedná. Na Lidé.cz se můžete seznámit s novými přáteli, znovu vidět staré přátele. Můžete sem vkládat vaše soukromé fotky. Napsat, jaká jídla máte rádi, jaké oblečení rádi nosíte, ale i kolik je vám let, vaše bydliště a telefonní číslo. Je zde však také velké nebezpečí, můžete narazit na lidi, kteří vaší důvěřivosti využijí. Proto před založením profilu na Lidé.cz zvažte, co o sobě chcete dát světu vědět. Na Spolužáci.cz se může přihlásit celá vaše třída. Pak si tam vložíte učitele, kteří vás učili, či stále učí. Na spolužáky se přihlásíte jen heslem, které by měli všichni z vaší třídy vědět. Například: kdo vás učil v šesté třídě apod. Můžete všichni společně plánovat třídní srazy. Anebo si popovídat se svými spolužáky, které jste už pěknou řádku let neviděli.
Kačka, 6.B

 

Kyberšikana
Kyberšikana je druh šikany přes komunikační přístroje (mobil, internet, e-mail, pagery a blogy). V poslední době se kyberšikana rozšířila přes sociální sítě např.: přes facebook. Začíná to útočnými, urážlivými a obtěžujícími sms nebo maily a může to vést až ke kriminálním činům. Obětí se může stát každý z nás. Nikdo by k tomu neměl být lhostejný. Každý člověk si zaslouží mít svoji důstojnost a nikdo by ji neměl přestat respektovat ponižováním např. právě přes kyberšikanu. Kyberšikana se rozšířila do většiny zemí na světě a myslím, že je velmi nebezpečná. Kyberšikana je slovní napadání na dálku přes elektronické zařízení, liší se tak od známé šikany. Ačkoli nedochází k fyzickému napadání, může být tento druh šikany stejně nebezpečný. Nebezpečnější? 
Oli, 6.A

 

Ohrožení z počítače
Máte doma počítač anebo notebook? Máte svůj vlastní facebook nebo profil na Lidé.cz? Určitě každý z vás už někdy byl na internetu. Psal vám někdy nějaký cizí člověk, mohl to být i člověk s nějakou úchylkou či deviací? Zamysleli jste se někdy nad tím, jestli jste si psali s neznámou osobou? Začne vám psát, jestli se s ním chcete seznámit, bude se vás ptát, jak se máte, potom vás někam pozve a … sami si domyslíte, jak by to také mohlo dopadnout! Proto si raději dávejte dobrý pozor, s kým si píšete. Samozřejmě, že jsou tam i vaši přátelé, ale lepší je si psát jen s těmi, které dobře znáte. Nebezpečí číhá všude!
Bára, 6.A


Co většina obyvatel používá každý den?
Ano, internet. Dnes již běžně užívaná síť mnoha lidí. Dnes se přes internet může dělat téměř cokoliv. Když chcete auto, kam jdete? Na internet. Pokud chcete oblečení, kam půjdete? Na internet. Na internetu seženete úplně vše, co si jen budete přát. A to, i když budete sedět na pohovce doma. Ale používání internetu má také svá úskalí. Jsou i tací lidé, kteří internet zneužívají. Proto by měly, zejména menší děti, být poučeny, jak správě internet využívat. Pokud dodržujete zásady bezpečného užívání internetu, myslím si, že pak je internet velkým přínosem pro obyvatele všech civilizovaných zemí světa.
Zdeněk, 9.B
 
 
Sparta vs. Trója (Trojský kůň)
8
Podle názvu asi nepoznáte, o co jde, já jsem tímto nadpisem myslel název pro článek s počítačovými viry. Vir je program, který se dokáže sám šířit ve vašem počítači, aniž chcete. Takový program se vkládá do jiných souborů. Některé viry mohou být cíleně ničivé (smažou soubory na vašem disku), další jsou relativně „bezpečné“. U některých virů se ničivý kód spustí až se zpožděním. Říká se jí logická bomba. Nejhorší je však reprodukce virů, která zatěžuje počítačové systémy a plýtvá jejich zdroji. Některé viry jsou také polymorfní (každý jeho „potomek“ je jiný než „otec“). Virus je typ programu, který se může šířit sám. To znamená, že se šíří, když pošlete nějaký soubor přes počítačové sítě nebo jej vypálíte na CD. Vir může nakazit i počítač, do kterého data pošlete. Hlavní rozdíl mezi červem a virem je v tom, že červ je schopen se šířit sám, bez jakékoli závislosti na hostiteli. Vir je závislý na hostiteli. Viry se dělí mnoha způsoby, buď podle hostitele, podle způsobu činnosti, nebo existují stealth viry. Stealth viry se snaží svoji přítomnost zamaskovat tím, že se zachytí na přerušení, kudy prochází veškeré požadavky. Máme také rezidentní a nerezidentní viry. Tento vir se může šířit dvěma způsoby buď to ve chvíli, kdy se spustí hostitel, nebo se uloží do operační paměti počítače, ve které zůstane až do doby vypnutí počítače, a mezitím infikuje data, se kterými uživatel pracuje.
První počítačový vir se objevil roku 1983, říkám vir, ale tento program nebyl vůbec škodlivý, jenom se uměl sám množit a vynalezl ho Dr. Cohen. Opravdový vir se tu poprvé objevil o tři roky později, tedy 1986, a pojmenovali jej Brain (Mozek). Tehdejší vir nakazil počítač jen z velmi malé části. Dnešní vir dokáže odrovnat klidně celou škálu počítačů najednou. Proč vůbec vznikly viry? Odpověď je jednoduchá. Programátoři se tak mstí svým bývalým zaměstnavatelům za vyhazov, nebo je vyrábí antivirové firmy, aby jejich antivirové programy lidé kupovali.
Nezoufejte, existuje mnoho antivirových programů, ty zlikvidují viry, a tak virům nedáte příležitost nakazit váš počítač. Doufám, že jste se alespoň něčemu přiučili při čtení tohoto článku. Málo virů a hodně odolných počítačů!
Milan, 9.B.
 
Borec přes „kompy“
Hackeři jsou počítačoví specialisté nebo programátoři, kteří detailně vědí, jak funguje počítač. Dokážou ho výborně používat, ale hlavně si ho umí sami předělat dle toho, jak potřebují. V médiích se tento pojem začal používat pro zločince, kteří využívají znalost systému pro své potřeby a hlavně toto provádí nelegální cestou. Takovému člověku se správně říká cracker. V dnešní moderní době jsou oba pojmy – hacker x hacker - zaměňovány. Původní hackeři se významně podíleli na vzniku internetu. Slovo hacker si lidé také překládají jako průnikář, tedy člověk, který svoji odbornou převahu používá k průnikům do systému. Takoví hackeři své umění a znalosti tají nebo si je sdělují jen mezi sebou. Říká se jim „Black hat hackeři“. Za pravděpodobně nejslavnějšího hackera je považován Kevin Mitnick.
Milan, 9.B
Minulost hoďme za hlavu
7Minulost počítačů a počítačových her je hodně vzdálená. Každý z nás si určitě pamatuje na své první zážitky s počítačovými hrami, každý si určitě vzpomene na starý dobrý Windows 95, který v té době byl úplná novinka J. Hry se vůbec, ale zdůrazňuji, vůbec nepodobaly hrám v dnešní době. Ale bylo dobré si jen tak zahrát pro pobavení. J Staré hry byly od pohledu dosti kostičkované, ale vám to bylo jedno, protože jste si mohli zahrát novinky tehdejší doby. Starým počítačům se dnes přezdívá „velké bedny“. Vnímáme je jako velké bedny s haldou drátů a součástek v sobě J. Dnes jsou však počítače široké ani ne 2 cm, což je velký pokrok v technice. Takže nebýt starých počítačů a starých her, nevyrobily by se dnes hry jako Counter Strike, Battlefield, Bulletstorm a počítače ACER, HP atd.
Zdeněk, 9.B (obrázky staženy z netu)
Farmerama
1Farmerama je hra určená pro všechny milovníky venkova a farmaření a najít ji můžete na stránce hry.cz. Můžete si ve hře vyzkoušet trpělivost takového farmáře při zasazování různých plodin: salátu, pšenice, rebarbory, fenyklu, jahod a dalších, také můžete pěstovat plodiny rostoucí na stromech (švestky, jablka, ořechy…). Můžete kupovat chlévy se zvířaty (kurník, kachňák, králíkárnu, kozí chlívek,…). Zvířata musíte pak krmit, vykydávat jim chlívek, zvířátka pak mají mláďata. Ze své farmy se můžete podívat do města, kde si koupíte různá semínka, stromy, chlévy a doplňky do své farmy. Také je ve městě pošta, kde můžete posílat různé vzkazy a zprávy svým sousedům (kamarádům), dále také farmářské kolo štěstí, kde si každý den na své farmě můžete zatočit a zkusit své štěstí. Sama tuto hru hraji a hrozně mě baví….takže vám ji doporučujiJ
Mary,6.B (obrázek stažen z internetu)
The sims!
2The sims je počítačová hra, která má simulovat lidský život. K hlavní hře The sims si můžete přikoupit několik dodatků a kolekcí. Jako například kolekce H&M nebo dodatek Noční život atd. Ve hře si vytvoříte svého „simíka“, uděláte mu rodinu a také mu můžete postavit dům nebo ho nastěhovat do bytovky. Simíci mohou dělat vše jako my. Od vydělávání peněz až po dělání malých ratolestí. Simíci mohou žít normální život, chodit do školy nebo podnikat. Hra je moc skvělá, určitě doporučuji. J
Kačka, 6.B (obrázek stažen z netu)
 

 

Jak strýček Oscar
Český lev, francouzský César, německý Zlatý medvěd, britská BAFTA a další filmová ocenění, avšak asi tím nejvíce známým oceněním je Oscar. Udílí ho každý rok Akademie filmového umění a věd USA, a to od roku 1929. Název Oscar měl údajně vzniknout, když jistá žena, při spatření sošky řekla: „Ten vypadá jak strýček Oscar.“ Soška v podobě muže s mečem, stojícího na filmové cívce s pěti kruhy, označující 5 původních profesí - herce, režiséry, producenty, techniky a scénáristy, váží 3,85 kg. Jedná se o slitinu několika kovů. Každá soška od roku 1949 má své číslo. Celkově je 24 kategorií, ovšem pokud není vhodný kandidát pro danou kategorii, nemusí být cena udělena. Dále jsou ještě speciální ocenění - např.: Čestná cena. O vítězích hlasují členové Akademie, asi 6 000 lidí.
Stopa českého filmu je v Oscarech vcelku velká, a to v několika kategoriích. Nejúspěšnějším obdobím se stala 2. polovina minulého století. První Oscar byl získán v r. 1948 Ivanem Jandlem za mužský herecký výkon. Na rozdíl od 50. let byla 60.léta úspěšnější, v roce 1966 Oscar za nejlepší cizojazyčný film Obchod na korze a o dva roky později, 1968, za Ostře sledované vlaky. V 70. letech dostal Miloš Forman svého prvního Oscara za režii (1976) - za Přelet nad kukaččím hnízdem, tentýž režisér dostal Oscara ještě v roce 1985 za Amadea, za stejný snímek obdržel Oscara i Theodor Pištěk - za kostýmy. V roce 1996 získal Oscara v kategorii cizojazyčný film – film Kolja a o dva roky později za animaci Jan Pinkava. Zatím posledního Oscara získala Markéta Irglová s Glenem Hansardem za filmovou píseň Once.
Protipólem Oscara je ocenění Zlatá malina, které se dává např: za nejhorší snímek a výkon.
Honza, 9.A
 
Koktavý král
2Oscarový snímek, jehož příběh vychází ze skutečných událostí. Král Jiří V. umírá a na trůn dosedne jeho prvorozený syn Eduard VIII. Ten však nebude dlouho panovníkem, navíc nekorunovaným. Má pletky s podruhé vdanou americkou ženou, s Wallis Simpaonovou. Je přemlouvám, aby z ní udělal svou milenku, ale místo toho se vzdá trůnu, o nic více mu nepomůžou jeho názory, které sdílí s Hitlerem. A tak se stane, že Albert, jež je oslovován Bertie, bude králem se jménem Jiří VI.
Příběh Králova řeč ovšem začíná o něco dřív, když Bertie (Colin Firth) musí pronést za svého otce projev. Avšak kvůli jeho koktání se mu to nepovede. Jeho žena Alžběta Bowle - Lyon (Helena Bonham Carter) po smrti svého manžela a nástupu své dcery Alžběty, dnes známé jako Alžbeta II., se stává královnou matkou a od roku 1952 do své smrti (2002) nosí toto přízvisko, tedy tato žena je při projevu přítomna a rozhodne se, že svého manžela opět přiměje navštívit logopeda. Nakonec najde terapeuta řeči Lionela Logua (Geoffry Rush),…
Scénárista tohoto snímku měl dovolení od královny matky k natočení snímku, ale až po její smrti. Královu řeč, na rozdíl od filmu Královna - film o Alžbětě II. v době smrti princezny Diany, Alžběta II. viděla a zhodnotila ho jako velice zdařilý. S tímto názorem se dá jedině souhlasit, a i přesto, že není film dabovaný, stojí za to ho zhlédnout. Film získal 12 nominací na Oscara, nakonec se podařilo získat 4 Oscary - nejlepší film, režie, scénář a nejlepší mužský herecký výkon pro Colina Firtha.
Honza, 9.A (obrázek stažen z netu)
 
Černá labuť
3Tento film sice získal pouze jednoho Oscara, a to za nejlepší ženský výkon pro Natalii Portman, z pěti nominací. V tomto psychologickém thrilleru jde o baletku Ninu (Portman), která má hrát v Labutím jezeře a to jak černou, tak i bílou labuť, neboli zlo a dobro. Ovšem Nina, která bydlí s matkou, zvládá pouze jednu labuť - bílou. Příběh sleduje její proměnu na černou labuť a její soutěžení s kolegyní. Chvílemi nevíte, co je pravda a co ne, ovšem jedná se o velice zajímavé zpracování, původně se mající odehrávat v divadle.
Honza, 9.A (obrázek stažen z netu)
 
Facebook
I tento nadpis by mohl nést tento článek, který nebude o sociální síti, ale o filmu The Social Network, který vznikl právě na motivy příběhu o vzniku Facebooku. Úspěch filmu potvrzuje 8 nominací na Oskara, z toho tři získaní Oscaři - za hudbu, střih a scénář. Film diváka zavádí k samým počátkům vzniku této sociální sítě, k zakladatelům. Příznivci Facebooku by si tento film neměli nechat ujít.
Honza, 9.A (obrázek stažen z netu)
 
 
 


 

Podlavičník - časopis pro lidi školou povinné, začátečníky i pokročilé. Vydává Základní škola v Dobřanech, tř.1.máje 618, PSČ 334 41, tel. 377 970 467, e-mail: jaroslav.sedivy@zs.dobrany.indos.cz. Žákovská redakce: I.redakční kroužek (Mgr.Michaela Hlaváčová): 9.A:Jan Pokorný; 9.B: Milan Obertík, Zdeněk Linda;7.B:Aneta Dobrá, Karolína Rosecká; 6.A: Matěj Hrubý, Bára Málková, Olga Přibylová; 6.B: Marie Kordíková, Kateřina Mafková.II.redakční kroužek (Mgr. Eliška Simbartlová a Mgr.Alena Formánková):  5.A: Martin Adamec, Veronika Hesová,Kateřina Kofroňová,Michael Lösch,Simona Plassová;4.A: Michal Veselý; 4.B: Michal Hrubý,Vojtěch Kordík,Sára Ženíšková, Iveta Živná;1.A: Barbora Adamcová, Tereza Friedbergová, Tereza Hesová; 1.B: Filip Umner, Ivana Zrůstková. III.redakční kroužek - ePodlavičník;internetová verze na www.zsdobrany.cz (Mgr.J.Fialová): 9.B: Jiří Pech, Martin Žďánský. Editace: Mgr.J.Šedivý. Distribuce: 7.B: Aneta Dobrá, Karolína Rosecká. Časopis tiskne a sponzorsky podporuje: Prima Press s.r.o., Borská 44, 316 00 Plzeň. Předplatné časopisu ve školním roce 2010/11: 50 Kč. Časopis č.7/10/11 předán k tisku 9.4.2011. Veškeré příspěvky, dotazy, soutěžní lístky a inzeráty vhazujte do schránky Podlavičníku či předávejte redaktorům časopisu.