Aktuální počasí

Počasí dnes:

17. 12. 2018

zata

Bude převážně zataženo nízkou oblačností nebo mlhavo, na horách a ojediněle i v nižších polohách až skoro jasno. Denní teploty -2 až 2°C. Noční teploty 0 až -4°C.

Obsah

logo

 

Vědecký den

Bádáme, hledáme, poznáváme


 

Určitě jste v úterý 26. března všichni zaregistrovali, že proběhla nová školní akce pod názvem Školní vědecký den. S týdenním předstihem jsme si vybírali tři stanoviště, která byla zaměřená na vědu.

Kromě stanovišť v odborných učebnách jsme dopoledne pracovali ve třídách po skupinkách. Skupiny zpracovávaly témata, která s vědou souvisela. Během skládání domina jsme poznali vynálezy od doby starověku po 20. století, někteří z nás zpracovávali informace o životě jednotlivých vědců, jiní se věnovali vynálezům dnešní doby. Vždy jedna skupina ze třídy zpracovávala téma v angličtině.

Pro práci na stanovištích jsme byli rozděleni po ročnících, jen osmáci a deváťáci byli spojeni J. Stanovišť bylo dohromady osm. Věnovala se však různým tématům - magnetismu, mechanice, optice, času, elektřině nebo termice. Každé stanoviště také mělo svého vedoucího (učitele) a asistenty, které si učitelé vybrali z osmých a devátých tříd. Než jsme se všichni rozprchli na svá stanoviště, měl pan ředitel úvodní slovo a vysvětlil, že tato akce je součástí dvouletého projektu Populár.  Osobně jsem se dozvěděla spoustu nových informací, ale že bych z toho byla nadšená jako z Chvály různosti, to se říct nedá. Přestupy ze stanoviště na stanoviště se mi zdály trošku chaotické. Na druhou stranu chápu, že to asi jinak udělat nešlo J. Každý si o tom udělejte svůj obrázek, ale jak jsem si povídala se spolužáky, tak se jim stýská po Chvále různosti J.

Oli, 8. A

(pokračování na str. 3)

 

Velikonoční párty (pokračování na str. 2)

 

Velikonoční určitě, párty trošku, ale zahradní?

Na škaredou středu držíme tradici. Všichni se smějeme, aby nám nezůstal žádný ošklivý obličej. To ovšem není jediná tradice. Již poněkolikáté žáci a učitelé ze Senátu pořádali Velikonoční zahradní párty. Velikonoční to bylo, párty trošku taky, ale zahradní bohužel ne. Počasí je nevyzpytatelný soupeř. Letos nás porazil. To však nic neměnilo na tom, že Velikonoční párty si přišly zasoutěžit děti z prvního stupně, pro které jsme toto dělali, ale taky „puberťáci“ ze sedmiček, šestek, osmiček i devítek. Velké zklamání přišlo bohužel pro všechny „děti“ z druhého stupně. S odměnou v bazaru měly smůlu. Byly určené jenom pro „prcky“. Tahle nepříjemnost se přehnala rychle a všichni se snažili co nejrychleji zaplnit razítky svou kartičku. Zhodnocení akce: No, povedla se!!! J

Mary, 8. B

 

Velikonoční párty - anketa

Jaké stanoviště se ti líbilo nejvíce? Richard B., 3.C: Nejlepší stanoviště byla asi okurka, J teda vlastně paprika!! Ale už si nepamatuji, co jsem tam dělal. Martina P., 5.B: Asi se mi nejvíce líbilo to jídlo nebo prostě tam, jak jsme ochutnávali jídlo. Sára Ž., 6.A: Asi to v té tělocvičně, skládání puzzlí. Anička K.,5.A: Asi nejlepší byla přetahovaná! Vojta K., 6.A:  Nejvíc se mi líbilo ochutnávání ovoce. Max K., 2.A: Nejvíc se mi líbilo stanoviště, kde jsem musel poznávat, nebo už nevím co dělat s květinami! Natálka A., 2.C: Líbil se mi ten tučnák. Ale vím, že jsem u jednoho stanoviště musela poznávat koření a to bylo taky fajn -:). Lucinka J., 1.B: No asi jablíčko. Anna U., 1.A: Mně se líbily všechny. Petr B., 3.C: Mně se nejvíce líbilo to přetahování! Richard V., 6.A: Zatím… no... zatím to, jak jsem musel vést toho slepého kolem pařezů! Michaela, 6.B: Asi přetahování. Filip, 6.A: Ještě jsem nebyl na všech, ale zatím z těch tří se mi nejvíce líbilo to s tím kořením. Veronika, 6.A: Asi to s tou okurkou! Barbora P., 5.B: Asi  žlutá paprika!  Viktorka S.,1.B: Asi lilek. Tereza Č., 5.B: Já nevím… všechny se mi líbily... Meliska T., 2.A:  Myslím, že v tělocvičně přetahování.

                Jaké stanoviště se ti naopak nelíbilo? Martina P.,5.B: Kvíz! Sára Ž.,6.A: Tak já jsem ještě neprošla všechny, takže nevím... ale zatím se  mi moc nelíbilo to čuchání ke koření! Anička K., 5.A:  Asi čuchání! Vojtěch K., 6.A: Tam, kde se přetahovalo. Max K., 2.A: Asi tady u žirafky, musel jsem tam dělat něco s kytkami. Lucinka J.,1.B: Zatím žádné. Anna U., 1.A: Moc mi nešel ten čich. Petr B., 3.C: Ta mrkev! Richard V., 6.A: Já jsem byl zatím na dvou, tak jsem se ještě nikam nedostal. Míša M., 6.B: Žádné. Líbily se mi všechny! Veronika D., 6.A: Mně se líbily všechny.

                Jaké téma byste vybrali pro příští rok? Richard B.: Asi hudební nástroje. Michaela K., 6.A: Já nevím. Tak třeba mořské plody! Martina P. ,5.B: Tak já nevím. Třeba stromy. Sára Ž.,6.A: Tak já bych dala něco, aby to více bavilo ty malé děti. Například pohádky nebo takhle. Anička K., 5.A: Ovoce! Vojtěch K., 6.A: Asi vesmír.

Adéla, 6.A

párty

 

Mimořádný Senát  4.3.2013


 

Přítomni: A. Kvačová a R. Bäuml, 6. A, D. Málek a C. Kučera, 6. B, M. Blažková, A. Kadlecová a M. Adamec, 7. A, L. Bouřil, D. Čech a O. Šlehofer, 7. B, B. Málková a O. Přibylová, 8. A, D. Hrádková a M. Kordíková, 8. B, K. Bauerová a P. Richterová, 9. B, Mgr. Jaroslav Šedivý, Mgr. V. Kouřil, Mgr. A. Boudová, Mgr. N. Vlasáková

 

Hlavním a také jediným důvodem našeho jednání byla Velikonoční párty aneb World of Plants aneb Rostliny nás živí a šatí, která se koná ve středu 27.3.2013 od 13 do 15 hod. původně na školní zahradě, ale vzhledem k počasí v budově školy. Bylo schváleno zpracování průkazek. K obrázkům ovoce a zeleniny se budou přiřazovat názvy v angličtině. Jedná se o doprovodnou soutěž pro 1. stupeň. Dále bylo schváleno 9 soutěžních stanovišť:

 

1) Koření po čichu - O. Šlehofer,7.B a M. Kordíková, 8.B

2) Liána - D. Hrádková a B. Málková, 8.B

3) Poznávačka květů - L. Bouřil a D. Čech, 7.B

4) Běžecké puzzle rostlin - O. Přibylová, 8.A a A. Kvačová, 6.A

5) Ovoce podle chuti - J. Krajčovičová a M. Plšková, 8.B

6) Kimovka suchých plodů - K. Mafková a Š. Jindrová, 8.B 

7) Kvíz - R. Bäuml, 6.A a M. Adamec, 7.A

8) Cesta lesem - M. Kordíková, 8.B a O. Šlehofer, 7.B

9) Poznávačka ovoce a zeleniny hmatem - M. Blažková a A. Kadlecová, 7.A

Bazar - 6.B (zde se budou rozdávat průkazky a odměny)

Čajovna – paní učitelka Šindelářová

Bramboráčky pro Ugandu - prodej bramboráčků - 9.B (bude připraveno 150 kusů, které se budou prodávat za 5 Kč, výtěžek půjde na projekt Adopce na dálku)

Zapsala: Týna, 9.B
 

VELIKONOČNÍ PÁRTY (pokračování ze str. 1)

Cesta lesem v „dispozičce“

Houba na špalku, jahoda s ostružinou ve dřevě, šiška na tabuli, to všechno a mnohem více mohli vidět všichni soutěžící, když si přišli pro tučňáka na červenou papriku. Ta červená je u té papriky důležitá, jelikož konkurence měla ve svém logu žlutou křupavou pochoutku, ale vraťme se zpátky. Tučňák je pro větší porozumění razítko, které děti mohly dostat, když prošly záhadnou cestou lesem v dispoziční třídě. Stanoviště na Velikonoční párty absolvovaly děti ve dvojicích. Jeden, tzv. „slepouš“, a druhý vodič. „Slepouši“ měli zavázané oči šátkem a jejich vodiči je tajemnou cestou lesem provedli. Na konci cesty je čekalo osvobození ze šátku a orazítkování kartiček.

Mary, 8. B

 

Běhací puzzle

Na stanovišti Běhací puzzle jsem byla s Adinou Kvačovou. Všichni organizátoři přišli už ve 12 hodin, přestože akce samotná začínala v jednu hodinu odpoledne. Museli jsme si totiž všechno připravit. Já s Adinou jsme to měly za chvilku a mohly jsme jen vyčkávat.

Na naše stanoviště musely přicházet dvojice. Každý z dvojice měl složit rozstříhaný obrázek růže. Na jedné lavici byly rozstříhané kousky a ta druhá lavice byla prázdná. Aktivita spočívala v tom, že soutěžící museli vždy po jednom kousku přenést přeházený obrázek na druhou lavici, a když měli všechny přenesené, tak mohli začít skládat. Nejdřív jsme dávali razítka jen tomu, kdo složil obrázek jako první, ale jelikož to šlo pomalu, tak jsme začali dávat razítka i poraženým J.   

Soutěžící byli moc šikovní a doufám, že je hrátky s námi budou bavit i příští rok J.

Oli, 8. A

Heej rup!

Švihadla, lano, kužely… v tělocvičně jsme si určili start a cíl a stanoviště Liána bylo na světě. Letošní Velikonoční párty byla zaměřená na téma Rostliny nás živí a šatí. Děti a žáci mohli získat razítko na stanovišti, kde byla zapotřebí síla. Stanoviště bylo skryté pod značkou cibule - přetahovaná. Na přetahované k sobě potřebovali soutěžící parťáka a souboj mohl začít. Stačilo kamaráda přetáhnout na svoji polovinu a vítězství bylo vaše. Odměnou bylo razítko, na kterém byla želva.

Domča, 8.B

 

Kolik si toho zapamatujete?

Jako jedno ze stanovišť na Velikonoční párty byla i Kimovka se suchými plody. Ten, kdo jezdí na tábory, určitě tuhle hru zná. Smyslem této hry je za krátkou dobu si zapamatovat v devíti políčkách co nejvíc suchých plodů tak, jak jsou poskládány v tabulce, pak jich co nejvíc zapsat do tabulky na papír. Jak jistě víte, touhle hrou si procvičíte mozek, tzv. „pamatováka“. Na stanovišti jsme měly opravdu velký fofr, protože účast byla hojná. Všechny děti ze školy naše stanoviště zvládly a odcházely s úsměvy na rtech a razítkem žirafy na soutěžní kartičce.

Kačka, 8.B

ŠKOLNÍ VĚDECKÝ DEN

v projektu OP VK

POPULÁR

(pokračování ze str. 1)

 

Isaac Newton ve škole

Isaac Newton, anglický fyzik, matematik, astronom, filozof, alchymista a teolog. Osobnost fyzikálního světa. Všichni ho známe, nebo se o něm dozvíme z hodin fyziky v šesté třídě. Zabýval se gravitační silou a se vším podobným, co k tomu patřilo. Věděli jste, že Newton se objevil i ve světě optiky? Ne, koho by to napadlo, že? O fyzice běžně většinou nepřemýšlíme.J Trošku více jsme se k Newtonovi přiblížili na stanovišti se jménem tohoto fyzika, které bylo zařazeno do badatelských bloků v rámci Školního vědeckého dne. Vyzkoušeli jsme si pomocí 4 čoček přiblížit, zaostřit, oddálit a rozmazat zapálenou svíčku. Prozkoušeli jsme různé kombinace. Po té zábavnější části následoval kvíz, který byl ovšem dost jednoduchý. Povedl se i vám? J

Mary, 8.B

 

Celsius

V úterý jsem s Ivetou Kováříkovou pomáhala na stanovišti Celsius paní učitelce Tomanové a dvěma inženýrům z firmy COMTES FHT, kteří předváděli pokusy s dusíkem a kreslili na tabuli graf energie při přerážení ocelové součástky velkým kladivem. Potom žáci psali test, kde byly pouze čtyři otázky, odpovědi na ně byly zmíněny při pokusech.

Barča, 8.A

 

Periskop z krabice od mléka?

Jedním ze stanovišť, které jsem viděla, bylo stanoviště věnované vědci jménem Galileo Galilei. Jako vedoucí tam byla paní učitelka Hříšná a jejími asistenty byli Daniel Rupert a Petra Richterová. Představili nám Galilea, co vymyslel, na co přišel a v čem se proslavil. Poté jsme si povídali o jeho vynálezu, kterým je periskop. Nejdříve jsme si ho nakreslili a vysvětlili jsme si, k čemu se používá. Pak jsme si ho zkoušeli vyrobit, z krabic od mléka či vína a ze dvou zrcátek. Některým to šlo, některým se dařilo méně. Aby si paní učitelka ověřila, jak bedlivě jsme poslouchali, dala nám jako na každém stanovišti kvíz. Bylo to pěkné, teda až na ten kvíz. Ale nebyl nějak těžký, tak to snad zvládli všichni. Mně se stanoviště líbilo a zjistila jsem spoustu nových informací.

Luci, 8.A

 

Jak odolné jsou kovy?

Na tomto stanovišti jsme se zaměřili na tvrdost a houževnatost kovů. Přístroj (Charpyho kladivo), kterým jsme měřili, by se dal popsat jako velké kladivo na stojanu s ukazatelem. Do držáku se umístil vzorek kovu ve tvaru kvádru, kladivo na otočném podstavci se natáhlo až k pojistce, kde se zachytilo. Pomocí spouštěče se spustilo dolů a po cestě přerazilo nebo odmrštilo vzorek. Podle odporu, který se zobrazil na ukazateli, se změřila houževnatost materiálu.

Dozvěděli jsme se, jak se vlastně kovy testují. Naučili jsme se pojmenovat síly, které při výpočtu používáme, a zjistili jsme, jak mráz nebo horko působí na kovy a jak mění jejich houževnatost. Jen nám přesně nevysvětlili, co to ta houževnatost je. J

Matěj, 8.A

 

Elektřina… magická to věc

Stanoviště číslo 6. Tak to bylo stanoviště T. A. Edisona a elektřiny. Po příchodu na toto stanoviště si žáci vyslechli pár zajímavostí nejdříve o samotné elektřině a jejím rozvoji, pak i o velkém Edisonovi. Následovalo rozdělení do dvou skupin. Jedna skupina měřila na voltmetru, jaké napětí mají různé druhy ovoce, a následně hodnoty zapisovala a skupina druhá si vyzkoušela rozsvítit diodu, přičemž zdrojem energie byla jablka. Jako pomůcky k tomuto pokusu byly jablka, elektrody, kabely, skřipce a dioda. Po vysvětlení postupu si žáci vyzkoušeli obvod zapojit. Následně ještě viděli, jak vypadá základní elektrický obvod, aby poznali rozdíl mezi použitím energie v ovoci a energie v baterii. Když si žáci vše vyzkoušeli, vyměnili se s druhou skupinou. Nakonec si všichni napsali malý a lehký kvízek. Vedoucí na tomto stanovišti byla paní učitelka Fialová a jako asistentky měla Alču a Míšu z 9.B.

Míša, 9.B

 

Říká vám něco jméno Albert Einstein?

Stanoviště A. Einsteina se zabývalo časem. Tři dívky z 9.tříd nám krátce představily Einsteina. Jak jistě všichni víte, A. Einstein byl jeden z nejslavnějších fyziků a jeho výzkumy a projekty se zabývaly časoprostorem. Poté, co jsme si poslechli výklad, jsme po dvojicích usedli do lavic a dělali pokus. Ze dvou víček od PET láhví slepených tavnou pistolkou, dvou lahví a písku jsme měli vyrobit přesýpací hodiny. Nejdříve jsme jednu PET láhev naplnili pískem a potom jsme přišroubovali víčko a druhou PET láhev. Pak jsme měli měřit čas a po každých 30 vteřinách jsme měli udělat malou rysku. Celkem tam bylo sedm rysek, což znamená, že se písek přesýpal 3 minuty a 30 vteřin. Na závěr jsme psali testík a do certifikátu nám zapsali, jak jsme v procentech dopadli. Toto stanoviště bylo velmi zábavné.

Sári, 6.A

 

Da Vinci ve škole

Stanoviště o Leonardu Da Vincim měla na starost paní učitelka Simbartlová. Zde jsme si vyzkoušeli létající svíčku. Nikdo z nás toto netušil.  Nebo snad běžně děláte pokusy s létající svíčkou? Když máte zapálenou svíčku a přikryjete ji skleničkou, tak svíčka zhasne a začne „létat.“ Stanoviště se zabývalo tlakem. Na konci jsme psali kvíz. Kvíz byl na mě dost těžký, zvládl jsem ho na 50%.

Vojta, 6.A

Badatelský den

Bacha! 6.A vyráží na výlet!

Dne 14. března byla třída 6.A na exkurzi v Plzni s panem ředitelem J. Šedivým a paní učitelkou Houfkovou. Když jsme dojeli do Plzně, prošli jsme různá místa Plzně. Nejprve jsme šli ke kostelu sv. Jana Nepomuckého. Měli jsme vypracovat úkoly na pracovním listě, vytvořili jsme proto skupinky a pustili se do práce. Nuda! Vše bylo v pohodě, ale byla zima a já se klepala jako ratlík. Dostali jsme se až k náměstí Republiky. Ten, kdo byl hodný a měl plusové body, měl rozchod. Někdo si zašel do cukrárny, někdo do obchodu s jídlem, třeba na hranolky, a někdo se jen tak procházel. Když jsem potkala v obchodě paní učitelku Houfkovou, povídaly jsme si o tom, kdo asi zkusil utéct do McDonaldu. Několik kluků vážně uteklo do „Mekáče“! Naštěstí se stihli vrátit včas. Pak jsme společně odešli do Národopisného muzea. Tam jsme viděli, jak tenkrát lidé měli vyzdobený byt, jaké dodržovali zvyky na Vánoce, Velikonoce apod. Také tam byly vystaveny kroje z různých koutů Plzeňska. Kroje tam byly z Plzně, Domažlic, Chodska atd. Nejvíce se mi asi líbila sbírka se zvyky. Pak jsme šli do Tesca a tam jsme měli také rozchod. Ale zase tam mohl jen ten, kdo měl plusové body. Společně jsme poté odešli na nádraží a odjeli domů. Až na tu zimu se exkurze povedla.

Sárík,6.A
 

Bacha! 6.A vyráží na výlet!

Dne 14. března byla třída 6.A na exkurzi v Plzni s panem ředitelem J. Šedivým a paní učitelkou Houfkovou. Když jsme dojeli do Plzně, prošli jsme různá místa Plzně. Nejprve jsme šli ke kostelu sv. Jana Nepomuckého. Měli jsme vypracovat úkoly na pracovním listě, vytvořili jsme proto skupinky a pustili se do práce. Nuda! Vše bylo v pohodě, ale byla zima a já se klepala jako ratlík. Dostali jsme se až k náměstí Republiky. Ten, kdo byl hodný a měl plusové body, měl rozchod. Někdo si zašel do cukrárny, někdo do obchodu s jídlem, třeba na hranolky, a někdo se jen tak procházel. Když jsem potkala v obchodě paní učitelku Houfkovou, povídaly jsme si o tom, kdo asi zkusil utéct do McDonaldu. Několik kluků vážně uteklo do „Mekáče“! Naštěstí se stihli vrátit včas. Pak jsme společně odešli do Národopisného muzea. Tam jsme viděli, jak tenkrát lidé měli vyzdobený byt, jaké dodržovali zvyky na Vánoce, Velikonoce apod. Také tam byly vystaveny kroje z různých koutů Plzeňska. Kroje tam byly z Plzně, Domažlic, Chodska atd. Nejvíce se mi asi líbila sbírka se zvyky. Pak jsme šli do Tesca a tam jsme měli také rozchod. Ale zase tam mohl jen ten, kdo měl plusové body. Společně jsme poté odešli na nádraží a odjeli domů. Až na tu zimu se exkurze povedla.

Sárík,6.A