Obsah

vyučující: Blanka Eisenhammerová

email: eisebl@seznam.cz

pokud budete potřebovat něco řešit po telefonu, pošlete své telefonní číslo emailem, ozvu se co nejdříve

XV. období 22. – 26. 6. (opakovací)

Milí deváťáci,

děkuji všem, kteří po celou dobu aktivně pracovali. Věřte, že i když odcházíte na školy, kde už třeba dějepis mít nebudete, to, co jste se naučili o našich nových dějinách, určitě uplatníte v běžném občanském životě. Přeji vám hodně úspěchů ve studiu.

B. Eisenhammerová

PS: kdo se v posledních týdnech dějepisu nevěnoval, prosím podívejte se alespoň na nejdůležitější události v našich dějinách po roce 1945 (viz dříve zaslané materiály)

XIV. období 15. – 19. 6.

Učivo: 1) normalizace

             2) sametová revoluce 1989

1) V přiloženém textu si přečtěte, co byla normalizace, a prohlédněte si fotografie, nejlépe s někým, kdo tu dobu zažil.

NORMALIZACE .dot (33 kB)

Z výstavy Retro.pdf (3.62 MB)

2)Podívejte se na druhou část dokumentu (od 2:10 min) o listopadu 1989, přečtěte si přiložený text; pokud budete chtít, můžete mi napsat své dojmy nebo komentář k těmto událostem.

Sametová+revoluce+a+jak+to+bylo+dál.dot (559.5 kB)

https://www.televizeseznam.cz/video/slavnedny/den-studentu-17-listopad-150747

XIII. období 8. – 12. 6.

Učivo: 1)Znárodňování, kolektivizace, měnová reforma                                                         2) Pražské jaro a rok 1968

  1. Přečtěte si přiložený text Znárodňování, kolektivizace, měnová reforma; zeptejte se doma, zda a jak tyto události zasáhly vaši rodinu (můžete mi napsat, pokud zjistíte něco zajímavého)                                ZNÁRODŇOVÁNÍ, KOLEKTIVIZACE, MĚNOVÁ REFORMA.dot (29.5 kB)
  2. Prohlédněte si prezentaci a dva dokumenty (můžete mi napsat svůj názor na události)

Prezentace rok 1968 v Československu: https://view.officeapps.live.com/op/view.aspx?src=http://dumy.cz/nahled/1627

https://www.televizeseznam.cz/video/slavnedny/den-okupace-ceskoslovenska-vojsky-varsavske-smlouvy-21-srpen-151617

https://www.televizeseznam.cz/video/slavnedny/den-kdy-se-upalil-jan-palach-16-leden-1969-150792

XII. období 1. – 5. 6. (opakovací)

Učivo: opakování čs. dějin po r. 1945

  • dokončete práce z minulých období
  • těm, kteří se chystají na přijímací zkoušky, přeji hodně úspěchů

XI. období 25. – 29. 5.

Učivo: Československo po únoru 1948, politické procesy

  1. přečtěte si přiložený text:                                                        ČESKOSLOVENSKO PO ÚNORU 1948.dot (37 kB)
  2. podívejte se na dokument Den, kdy byla popravena Milada Horáková            https://www.televizeseznam.cz/video/slavnedny/den-kdy-byla-popravena-milada-horakova-27-cerven-150952
  3. Napište a pošlete mailem svůj názor na tyto represe, co vás překvapilo, zaujalo apod.
  4. Koho téma zaujalo, může se podívat i na druhé video:

https://www.televizeseznam.cz/video/slavnedny/den-kdy-zacal-proces-s-rudolfem-slanskym-20-listopad-152092

 

X. období 18. – 22. 5.

Učivo: ČSR v letech 1945 – 48 a převzetí moci komunisty

  1. s použitím zápisů v sešitě, PL  a dalších materiálů vypracujte test na www.fred.fraus, test bude přístupný do 24. 5.
  2. podle učebnice vyplňte první část PL
  3. podívejte se na dokument a vyplňte druhou část PL, list zašlete ke kontrole

http://www.stream.cz/slavnedny/795283-25-unor-den-kdy-doslo-ke-komunistickemu-prevratu

POVÁLEČNÉ ČESKOSLOVENSKO 1945-48 PL.dot (27.5 kB)

IX. období 11. – 15. 5. (dobrovolná práce)

Učivo: rozpad Jugoslávie, válka v Perském zálivu a teroristické útoky na USA

  1. Utřiďte si své zápisy a PL ze světových dějin po 2. SV, příští týden je využijete při testu.
  2. Podívejte se na tři videa, první dokumentuje bouřlivý rozpad Jugoslávie, druhé je o válce v Perském zálivu (1990), které se účastnila po boku OSN i česká protichemická jednotka, a třetí je o teroristických útocích na USA z 11. září 2001. Od příštího týdne se začneme věnovat českým dějinám.

Budu ráda, když mi napíšete své dojmy, postřehy, komentáře k těmto tématům.

https://www.televizeseznam.cz/video/slavnedny/den-kdy-zacal-masakr-ve-srebrenici-11-cervenec-151282

https://www.televizeseznam.cz/video/slavnedny/den-kdy-zacala-valka-v-perskem-zalivu-151762

https://www.televizeseznam.cz/video/slavnedny/den-teroristickych-utoku-na-usa-11-zari-150982

VIII. období 4. – 7. 5.

Učivo: země východního bloku

  1. Prostudujte si přiložený text a udělejte si zápis do sešitu.                       SSSR A VÝCHODNÍ BLOK.dot (35.5 kB)
  2. Stručný přehled učiva najdete v prezentacích:

https://docplayer.cz/25135956-Vychodni-blok-staty-a-organizace-vychodniho-bloku.html

https://view.officeapps.live.com/op/view.aspx?src=http://dumy.cz/nahled/12951

VII. období 27. – 30. 4.

Učivo: válka ve Vietnamu

  1. Přečtete si text v PL a podívejte se na dokument:

https://www.televizeseznam.cz/video/slavnedny/den-kdy-byla-podepsana-mirova-dohoda-o-vietnamske-valce-27-leden-151442

  1. Vyplňte úkoly v PL a zašlete mailem, nebo si jen napište do sešitu vlastní zápis, vyfoťte a pošlete – co vám více vyhovuje.                           Vietnamská válka.dot (1.8 MB)

 

VI. období 20. – 24. 4. (opakovací)

Učivo: Suezská krize (dobrovolně)

1) dokončete práci z minulých období

2) dobrovolně: zjistěte, co byla Suezská krize, a udělejte si stručný zápis do sešitu, pracujte s dokumentem Den, kdy začala suezská krize, nebo vyhledejte informace na internetu

https://www.televizeseznam.cz/video/slavnedny/den-kdy-zacala-suezska-krize-29-rijen-152072

3) Prosím o dobrovolné vyplnění dotazníku k distančnímu vzdělávání. Svými názory můžete ovlivnit, jak budou vypadat zadávané práce v dalších týdnech.  Vyplněný dotazník nebo jen odpovědi ve tvaru 1a), 2b) apod. mi pošlete na mail. Děkuji všem, kteří se zapojí.

DOTAZNÍK NA DISTANČNÍ VZDĚLÁVÁNÍ.docx (16.46 kB)

V. období 14. – 17. 4.

Učivo: Supervelmoci a jejich vliv na poválečný svět (Korejská válka, karibská krize)

Supervelmoci (Korea, Kuba) PL.dot (29 kB)

SUPERVELMOCI A JEJICH VLIV NA POVÁLEČNÝ SVĚT.pdf (684.27 kB)

IV. období 6. – 8. 4.

Učivo: vznik státu Izrael a Čína po 2. SV

1) podle dokumentu Den, kdy byla rozdělena Palestina  odpovězte na otázky v PL (prosím zaslat) a udělejte si stručný zápis do sešitu

https://www.slavne-dny.cz/episode/632938/den-kdy-byla-rozdelena-palestina-29-listopad

Vznik státu Izrael.dot (25.5 kB)

2) podle prezentace Čína po 2. SV si udělejte stručný zápis do sešitu, můžete se řídit podle otázek v prezentaci (pokud někomu nepůjde prezentace spustit, najde si základní informace o poválečném vývoji v Číně na internetu)

https://slideplayer.cz/slide/3145990/

III. období 30. 3 – 3. 4. 2020

Učivo: Západ x Východ, svět na počátku studené války

1) doplňte si vše, co jste v minulých dvou týdnech nestihli

2) doplňte tabulku v PL

Svět na počátku studené války tabulka.dot (31 kB)

 

II. období 23. – 27. 3. 2020

Učivo: 1) Spuštění železné opony

2) Německo po 2. SV

ad 1) přiložená prezentace Spuštění železné opony – prostudovat, zapsat do sešitu, vyplnit PL (pozor, pokud bude naplněna kapacita školních webových stránek, prezentaci po týdnu odstraním; na vyžádání mohu zaslat prezentaci na mail)

SPUŠTĚNÍ ŽELEZNÉ OPONY pl.dot (32 kB)

SPUŠTĚNÍ ŽELEZNÉ OPONY prez.pdf (588.17 kB)

ad 2) Německo po druhé světové válce

  • přečtěte si v učebnici a udělejte si zápis do sešitu: odstavec Program poválečné obnovy Německa (s. 95); odstavec Vznik dvou německých států (s. 102, 103)
  • podle videa  Den, kdy začala blokáda Berlína si zapište, jak probíhala blokáda Berlína, a do pracovního listu očíslujte, jak šly události za sebou, hotový PL prosím zašlete mailem nejlépe do 29. 3. 2020; pokud někdo nemá k dispozici počítač, má např. jen mobil, může napsat odpovědi na papír, vyfotit a poslat

https://www.televizeseznam.cz/video/slavnedny/den-kdy-zacala-blokada-berlina-24-cerven-151907

  • přečtěte si odstavec Berlínská krize – zeď rozdělující nejen město (uč. s. 113) a zapište si do sešitu stručný zápis

 

I. období  11. – 20. 3. 2020

Domácí práce bude založena na studiu textových materiálů a krátkých videí. Z každého tématu vytvoříte zápis do sešitu, ty budu vyžadovat po návratu do školy. Koho téma zaujme, může (za malé známky navíc) zpracovat dobrovolné úkoly.

Učivo: Odsun Němců z Československa

Povinné: 1) zápis do sešitu – kdo o odsunu rozhodl, kolika lidí se týkal, kteří Němci mohli zůstat, co byl organizovaný a divoký odsun

2) Do sešitu nakreslit tzv. Vennův diagram (dvě bubliny, které se částečně překrývají  - divoký odsun jedna bublina, organizovaný odsun druhá, v průniku co mají společné), diagram vyplňte podle přečtených nebo shlédnutých materiálů:

Odsun Němců Fraus kráceno.docx (62.37 kB)

OBRAZY VÁLKY ODSUN.docx (18.15 kB)

video Sudety – protrhnout vrstvu lhostejnosti: https://www.youtube.com/watch?v=Nfs0fevAXuw

dobrovolné: kdo zhlédne video, může stručně porovnat názory pamětnic (poslat mailem)