Aktuální počasí

Počasí dnes:

26. 1. 2021

zata

Bude zpočátku polojasno až oblačno, od západu postupně až zataženo a místy sněžení. Denní teploty -2 až 2°C. Noční teploty -2 až -6°C.

Obsah

Plán učiva: 25.1. - 28.1. 2021

Milí páťáci,

1. pololetí škol. roku 2020/2021 máme úspěšně za sebou.

Těším se na další setkávání na hodinách přírodovědy.

V týdnu od 25.1. – 28.1. 2021 

Se sejdeme ve čtvrtek na video-setkání v obvyklém čase.

Budeme se zabývat DÝCHACÍ SOUSTAVOU.

 

V tomto týdnu vás čekají praktické úkoly:

1. Připrav pro sebe či někoho z rodiny zdravou svačinu, snídani, oběd či večeři.

Vyfoť svůj výsledek snažení a pošli na WhatsApp či email. Možná, že rodiče přidají i hodnocení tvé veliké snahy 😊.

2. Spočítej, kolikrát se nadechneš za 1 minutu v klidu a po námaze.

Každé měření opakuj třikrát a vypočítej průměr.

Rada:

Průměr se vypočítá tak, že všechna čísla sečteš a výsledek vydělíš jejich počtem.

 

POČET DECHŮ

1.

2.

3.

v klidu (sedíme)

 

 

 

malá námaha (5 dřepů)

 

 

 

větší námaha (10 dřepů s výskokem)

 

 

 

průměr měření

 

 

 

 

Závěr: Po námaze je počet dechů větší / menší než v klidu.

Změř si obvod hrudníku při nádechu: …………………………………, při výdechu: …………………………………………                                      

Přemýšlej nad odpovědí:

Zdravější je, když dýcháme ústy/ nosem, protože ………………………………………………

 

Mějte úspěšný týden.

Štěpánka Opltová

 

Plán učiva na týden: 18.1.- 22.1. 2021

Příloha: Trávicí soustava_ zuby (78.35 kB)

 

Milí páťáci,

naším tématem v týdnu od 18. 1. 2021 – 22. 1. 2021 bude zdravé stravování a dutina ústní – ZUBY.

Připomínám ještě zpracování potravinové pyramidy a nakreslení trávicí soustavy do sešitu přírodovědy.

Sejdeme se opět ve čtvrtek 21.1. 2021. Odkaz najdete na stránkách a samozřejmě ještě pro jistotu pošlu na email rodičů.

 

Úkoly:

1. Napište do sešitu dopis/vzkaz pro trávicí soustavu. Podmínkou je napsat alespoň 7 vět.

Rada: V dopise nezapomeňte vyzdvihnout význam trávicí soustavy. Nemělo by chybět oslovení.

Odevzdejte do pátku 22.1. 2021 prostřednictvím emailu nebo pošlete na WhatsApp.

2. Poproste rodiče (sourozence), aby si s vámi zahráli hru založenou na poznávání chuti předkládaných potravin. Zavažte si oči a hádejte, kterou potravinu jste právě dostali k ochutnání.

Potom rozdělte potraviny podle chutí do správných sloupečků tabulky a zkuste vymyslet (dopsat) další příklady.

Příklady potravin k zařazení:

Pivo, okurky, citron, preclík, grapefruit, sůl, lízátko, jablko

SLADKÉ

KYSELÉ

HOŘKÉ

SLANÉ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Přemýšlejte, jak je možné, že poznáte chuť jednotlivých potravin.

3. Vypracujte pracovní listy, které najdeš v přílohách. (Vložím v průběhu pondělí.)

4. Několik odkazů k tématu ZUBY:

https://edu.ceskatelevize.cz/video/5755-jak-se-kazi-zuby

https://edu.ceskatelevize.cz/video/4995-mikrobi-v-ustech

https://edu.ceskatelevize.cz/video/4786-zuby-a-jejich-vznik

Zapište do sešitu PŘÍRODOVĚDY alespoň 7 důležitých informací o ZUBECH, které ses dozvěděl /-a z nabízených videí a připravte si svá zjištění na čtvrteční setkání.

 

Přeji prima zimní týden se sněhovou nadílkou.

Štěpánka Opltová

 

 

Vítejte ve 2. týdnu, distanční výuky roku 2021 😊.

Odkaz:

Join Zoom Meeting
https://us05web.zoom.us/j/83121373779?pwd=MGRXWksvNkl6YW9UNVZVWjFLZVpWZz09

Meeting ID: 831 2137 3779
Passcode: Dtyqm2

Ve dnech 11.1.-15.1. 2021 budete mít za úkol zopakovat si vše, co jsme se dosud dozvěděli o lidském těle. Budeme pokračovat tématem: Trávicí soustava, potravinová pyramida.

Úkoly:

1.

 Nauč se zpaměti pojmenovat 15 svalů a 20 kostí lidského těla. Jako důkaz, že jsi na tomto úkolu pracoval, mi pošli emailem (WhatsApp, Messenger) fotku nebo naskenovaný list, na kterém je tvojí rukou vyobrazena jednoduchá kostra s popisem 15 svalů a 20 kostmi. Je možné poslat i video. Pokusím se ohodnotit co nejdříve po doručení.

2.

Pokus se najít odpovědi na otázky a zapiš svoje odpovědi do sešitu. (Připrav ke kontrole na čtvrtek.)

  • Kterou kost má člověk a psovi chybí?
  • Je možné ovládat pažní sval vůlí?
  • Jakou funkci plní kostra spolu se svaly?
  • Jak se nazývá pohyblivé spojení kostí?
  • Co přispívá ke správnému vývoji kostí?
  • Vysvětli slovo FRAKTURA (FRACTURA).

3.

Ve čtvrtek nás čeká videokonference na téma: TRÁVICÍ SOUSTAVA.

Před setkáním si pusť video: https://www.youtube.com/watch?v=jVl-cAIMjhs

a pokus se pomocí tohoto videa vytvořit svůj zdravý jídelníček (nezapomeň na tekutiny) – snídaně, svačina, oběd, odpolední svačina, večeře. Můžeš kreslit, lepit, vystřihovat).

Všímej si pojmů: VLÁKNINA, CUKRY, BÍLKOVINY, MINERÁLNÍ LÁTKY, VITAMÍNY. (rada: učebnice str. 37 a video) Svoje zjištění si zapisuj do sešitu.

Výzva: Zvládneš podle videa vytvořit potravinovou pyramidu z obrázků a ilustrací, fotek (časopisů)?

Těším se ve čtvrtek na viděnou.                                  

Štěpánka Opltová

 

 

4.1. - 8.1. 2021

Příloha: Priloha_5_svaly_kostra.pdf (38.38 kB)

              Týden: 4.1.– 8.1. 2021

Vítejte všichni v novém roce 2021.

Přeji vám, ať jste veselí a zdraví.

Začínáme s distanční výukou.

V neděli budou zadávány úkoly k samostatné práci a videokonference se budou konat každý čtvrtek

-5.B – 9.30 hod.

- 5.D – 8.30 hod.

Odkaz na videokonferenci ZOOM pošlu na email nejpozději do středy 6.1. 2021.

 

Úkoly:

1. Nejprve si zopakuj vše o svalech pomocí hry: ANO-NE. Najdeš v příloze.

Hra ANO x NE: Do sešitu si opiš jen správná tvrzení.

2. Zkus si zahrát s rodiči páku nebo dřepovačku (kolik dřepů uděláš za 1 min. nebo za jinou časovou dotaci). Výsledky a zjištění zapiš do tabulky v sešitě, kterou si samozřejmě vytvoříš.

Přeji fajn zážitek. 😊

3. Zjisti na čtvrteční konferenci, co nejvíce informací o kostře.

K zápisu do sešitu použij otázky z učebnice na str. 41/ 1,2,3,4,5,6.

Odpovědi na otázky snadno vyhledáš v učebnici str. 40-41 a v přiložených odkazech na výuková videa, využij také přiložené náčrtky kostry hlavy, hrudníku, končetin. Najdeš v příloze.

Návrh: Není potřeba tisknout náčrtky. Nejvíce se naučíš a svůj sešit kresebně obohatíš, když se pokusíš vytvořit své vlastní náčrtky. To je, myslím si, slušná výzva… 😊

https://edu.ceskatelevize.cz/video/6426-ucitelka-5-tr-lidske-telo-kostra

https://edu.ceskatelevize.cz/video/4510-brdo-a-kostra

 

4. Připrav si povídání o nějakém svém úrazu. (Jak a kdy k němu došlo, kdo ti pomohl, apod.)

5. Procvičovat můžeš také na https://www.skolasnadhledem.cz/

Zadej kódy: 463 007, 463 009 a 463 011

 

Mějte se po celý týden fajn a nezapomeňte také vyběhnout ven na čerstvý vzduch a možná i do sněhu.

Štěpánka Opltová

 

Přílohy:

5_rostliny_prirazovani_nazvuobr.pdf (623.87 kB)

5_rostliny_prirazovani_nazvuobr1.pdf (170.07 kB)

5_rostliny_tabulkatrideni.pdf (105.8 kB)

23.11. - 27.11.2020

Ahoj v dalším týdnu distanční výuky,

těším se snad na poslední online výuku v tomto roce.

 

Odkaz na ZOOM setkání:

Join Zoom Meeting

https://us05web.zoom.us/j/2615610517?pwd=eDgyOVJTa1YrZjZjL0cwR3pkdEVQQT09

Meeting ID: 261 561 0517

Passcode: Dtyqm2

 

V tomto týdnu se budeme věnovat třídění rostlin. Ukážeme si myšlenkové mapy, které jsou výbornými pomocníky při zapisování poznámek z výuky.

Úkoly:

Třídění rostlin

1. Tabulku k třídění organismů si přerýsuj do sešitu nebo vytiskni. (Najdeš v příloze.)

Doplň do tabulky uvedené rostliny: jedle bělokorá, trnka obecná, buk lesní, smrk ztepilý, smetanka lékařská, sedmikráska chudobka, ořešák královský, sněženka podsněžník, dub letní, lípa srdčitá, růže šípková, rybíz červený, borovice lesní, modřín opadavý

 2. Přiřaď text k obrázku a pojmenuj názvy rostlin. (Najdeš v příloze.)

 

Navrhovaná videa:

ZOO význam: https://edu.ceskatelevize.cz/video/4811-jaky-je-smysl-zoologicke-zahrady

Výcvik slonů v ZOO: https://edu.ceskatelevize.cz/video/4814-vycvik-slonu-v-zoo-praha

Reakce rostlin na světlo: https://edu.ceskatelevize.cz/video/4873-rostliny-a-reakce-na-svetlo

Krytosemenné rostliny: https://youtu.be/1K4nx_NFRhE

Rozmnožování rostlin: https://youtu.be/RYN9TvvBFhQ

 

Mějte veselý týden.

Štěpánka Opltová

 

 

 

Úkol na tento týden 16.-20.11.2020 přírodověda:

Rozklikni si zde úkoly: úkoly_16-20.11.docx (51.45 kB)

 

5_distan_9_13_11_tabulka_nabidka.docx (17.06 kB)

5_ZOO_mapa_text09112020.pdf (709.45 kB)

TŘÍDĚNÍ_ORGANISMU.pptx (317.62 kB)

9.11. 2020 – 13.11.2020

 

Ahoj holky a kluci,

je před námi další týden distanční výuky.

Těší mě, když nezapomínáte posílat videa nebo nafocené referáty. Pokud je to možné, snažím se odeslat hodnocení do druhého dne.

V tomto týdnu se vrátíme ke TŘÍDĚNÍ ORGANISMŮ a pokusíme se zamyslet nad VÝZNAMEM ZOO.

Věřím, že jste všichni dostali emailem prezentaci, která vám pomůže správně organismy zařadit. Pro jistotu ji vkládám ještě na stránky třídy.

K VIDEOKONFERENCI si připrav:

Tužku, papír, sešit a hádanky (popis) živočicha mírného podnebního pásu. Budeme určovat jeho název podle tvého popisu.

Cením si toho, že již někteří z vás vypracovali svoji vlastní kartu s popisem a zaslali ji na můj email.

 

Úkoly k samostatné práci:

1. Nejprve v následující tabulce (tabulka čís. 1) zakroužkuj pojmy, které jsou typické pro danou skupinu obratlovců. (Rada: Využij prezentaci. Určitě ti pomůže.)

2. Z nabídky (vloženo pod tabulkou 1) zakroužkuj zástupce obratlovců stejnou barvou, jakou má příslušná skupina obratlovců.

Někteří živočichové zůstanou nevybarvení. Vysvětli proč?

3. Zamysli se nad významem ZOO. Jaká je podle tebe úloha ZOO? Proč vznikají?

Svoji odpověď napiš do sešitu s nadpisem ZOO A JEJICH VÝZNAM.

V příloze je vložena mapa ZOO v ČR. Nalep si ji do sešitu a zeleně v ní vyznač zahrady, které jsi již navštívil.

Připiš k nim nějakou zajímavost – např. ZOO Liberec – chov TYGRA BÍLÉHO.

 

Tabulka k úkolu čís. 1

 

RYBY

OBOJŽIVELNÍCI

PLAZI

PTÁCI

SAVCI

Části těla

hlava,

trup,

křídla,

ocas

2 nohy

4 nohy

ploutve

hlava,

trup,

křídla,

ocas

2 nohy

4 nohy

ploutve

hlava, trup, křídla, ocas

2 nohy

4 nohy

ploutve

hlava, trup, křídla, ocas

2 nohy

4 nohy

ploutve

hlava, trup, křídla, ocas

2 nohy

4 nohy

ploutve

Pokrytí těla

slizké šupiny

suché šupiny

peří, srst

vlhká kůže

slizké šupiny

suché šupiny

peří, srst

vlhká kůže

slizké šupiny

suché šupiny

peří, srst

vlhká kůže

slizké šupiny

suché šupiny

peří, srst

vlhká kůže

slizké šupiny

suché šupiny

peří, srst

vlhká kůže

Dýchání

žábry

plíce

kůže

žábry

plíce

kůže

žábry

plíce

kůže

žábry

plíce

kůže

žábry

plíce

kůže

Rozmno-

žování

vajíčka bez skořápky

vajíčka se skořápkou

živá mláďata

vajíčka bez skořápky

vajíčka se skořápkou

živá mláďata

vajíčka bez skořápky

vajíčka se skořápkou

živá mláďata

vajíčka bez skořápky

vajíčka se skořápkou

živá mláďata

vajíčka bez skořápky

vajíčka se skořápkou

živá mláďata

Péče o mláďata

žádná péče

hnízdo

sají mateřské mléko

žádná péče

hnízdo

sají mateřské mléko

žádná péče

hnízdo

sají mateřské mléko

žádná péče

hnízdo

sají mateřské mléko

žádná péče

hnízdo

sají mateřské mléko

 

 

 

Nabídka živočichů k úkolu čís. 2

 

ještěrka obecná                     ropucha obecná           zajíc polní

želva bahenní                         sýkora koňadra            křižák obecný

holub hřivnáč                         slepýš obecný              kapr obecný

rak říční                                    mlok skvrnitý               žížala obecná

hlemýžď zahradní                  myš domácí                  pstruh potoční

paví oko                                   kůň domácí                   užovka obojková

vydra říční                               kos černý                       veš dětská

 

 

4. Svoje znalosti si můžeš procvičovat na www.skolasnadhledem.cz, zadej kód 409 036

zadej kód 409 028

 

Přeji, ať se vám daří v těchto podzimních dnech.

Nezapomeňte při běhání venku také pozorovat přírodu a všímat si změn.

Štěpánka Opltová

 

 

 

5_trideni_organismu01112020.pdf (244.58 kB)

5_poznej_1zivocicha01112020.pdf (279.2 kB)

5_poznej_2zivocicha01112020.pdf (456.79 kB)

5_poznej_3zivocicha01112020.pdf (444.77 kB)

2.11.2020 – 6.11.2020

Milí páťáci,

poněvadž zatím naše výuka bude pokračovat na dálku a budeme se vídat jen jednou týdně na videokonferenci, budete si mnoho informací vyhledávat a zpracovávat samostatně.

Pevně věřím, že to zvládnete.

Těším se na společnou videokonferenci.

 

Shrnutí:

Vaším předchozím úkolem bylo vytvořit si zápis z Polárního pásu, Oceánů a zpracovat referát o živočichovi. Věřím, že jste všichni stihli.

Připrav si:

Na videokonferenci si připrav svoje odpovědi k těmto otázkám, které vychází k předchozího zadání:

1. Která /-é informace tě zaujala/-y v tématech POLÁRNÍ PÁS a OCEÁNY.

2. Jak vznikají korálové útesy a korálové ostrovy?

3. Která mořská rostlina je důležitým zdrojem kyslíku?

4. Pokus se najít 2-3 rozdíly mezi přírodními podmínkami v SEVERNÍM POLÁRNÍM PÁSU a na JIŽNÍM POLÁRNÍM PÁSU.

Doporučuji, abys svoje odpovědi na otázky zapsal/-a do sešitu.

 

Úkoly pro tento týden

1. Přečti si.

 

TŘÍDĚNÍ ORGANISMŮ (živočichů, rostlin, hub)

Organismy můžeme třídit podle různých hledisek. Vy jste se zatím setkali s tříděním podle toho, v jakých přírodních celcích organismy žijí nebo rostou (v lese, na poli, na louce, v okolí lidských obydlí, u rybníka).

Živé organismy se třídí také podle stavby těla, podle orgánů, kterými dýchají, podle toho, jak se rozmnožují nebo čím se živí.

Všechny organismy byly rozděleny celkem do čtyř hlavních skupin.

1. skupina                2. skupina                            3. skupina                4. skupina

viry, sinice,              houby                                   rostliny                     živočichové

bakterie

 

Třídění organismů začneme 4.skupinou – ŽIVOČICHOVÉ

Organismy z říše živočichů si můžeme rozdělit na dvě velké skupiny podle toho, zda mají nebo nemají kostru, jejímž základem je páteř složená z obratlů.

Podle tohoto hlediska dělíme živočichy na obratlovce a bezobratlé.

Obratlovci mají páteř složenou z obratlů. Obratlovce dělíme na savce, ptáky, plazy, obojživelníky a ryby.

Bezobratlí nemají páteř složenou z obratlů. Bezobratlí tvoří mnoho skupin. My se budeme zabývat nejpočetnější z nich – hmyzem. Pokusíme se rozlišit motýly, blanokřídlé a brouky. Pavouci jsou samostatnou skupinou.

 

Výuková videa (Zhlédni, přemýšlej a podle potřeby si zapiš.):

Základní rozdělení živočichů: https://youtu.be/IxO0SyHblac

 Znaky živočichů: https://youtu.be/q5ET9PTfBDc

 

Přikládám tabulku určenou k třídění živočichů. (viz přílohy)

2. Tabulku si vytiskni a nalep do sešitu, nebo si ji do sešitu přerýsuj.

Do tabulky se pokus zařadit živočichy z nabídky. Samozřejmě můžeš moji nabídku rozšířit o své návrhy živočichů.

Nabídka:

Tygr, nosorožec indický, ropucha obecná, kapr obecný, lev berberský, želva sloní, losos obecný, plameňák růžový, papoušek šedý, pštros dvouprstý, krokodýl nilský, hnědásek osikový, včela medonosná, ještěrka zední, mandelinka bramborová, slepýš křehký, užovka obecná, čolek obecný.

 

 

3. Podle popisu urči jméno živočicha žijícího v mírném podnebném pásu.

Do sešitu si zapiš výsledky svého určování. Např. 1. F

Připrav pro své spolužáky dvě podobné hádanky. Živočich by měl být z mírného podnebného pásu (volně žijící živočich nebo hospodářské zvíře). Na další videokonferenci bychom mohli společně hádat.

4.

Vytvoř kartu o živočichovi, který žije v naší republice (v mírném pásu).

Karta by měla obsahovat:

NÁZEV ŽIVOČICHA,

ZAŘAZENÍ – OBRATLOVEC (SAVEC, PTÁK, OBOJŽIVELNÍK, PLAZ, RYBA), BEZOBRATLÍ (MOTÝL, BROUK, BLANOKŘ.)

KDE ŽIJE? PODMÍNKY ŽIVOTA.

ČÍM SE ŽIVÍ?

ZAJÍMAVOST, OBRÁZEK ŽIVOČICHA

 

5. Najdi ve větách ukryté obyvatele moří a oceánů.

Malý Pavel Ryba rád čte. __________________

Lomikare, tady nic není! __________________

Potkal Karla nedaleko školy.  __________________

Metoda „cukr a bič“ vždy neplatí. _________________

Davy dravých bojovníků se hnaly polem. _____________________

Žraločí kůže je na omak relativně drsná. _________________________

 

 

Přeji ti, ať se daří.

Štěpánka Opltová

 

 

 

Oceany_shrnuti.pdf (534.27 kB)

Polarni_pas1.pdf (461.66 kB)

Polarni_pas2.pdf (518.3 kB)

Polarni_pas3.pdf (467.24 kB)

Shrnutipasu_Oceany.pdf (499.14 kB)

 

14. - 23. 10.
Ahoj školáci,
zdravím vás a těším se, že se brzy uvidíme ve školních lavicích. Než se však zase shledáme, posílám úkoly k samostudiu. Vše, co vytvoříte, napíšete a nakreslíte, patří do sešitu přírodovědy. Kdo nemá sešit u sebe a ponechal si ho ve školní lavici, píše na volný papír A4, pak si vloží do své knihy (připravena ve škole). Přikládám ofocené stránky z učebnice k tématům, se kterými budete pracovat. Čerpejte z nich při psaní zápisků do sešitu.

1. J
Do sešitu udělej zápis na téma Polární podnebný pás a Oceány. K zápisům využij po přečtení článku Shrnutí za textem. Nadpisy a důležité informace si barevně zvýrazňuj. Mysli na to, že vše, co napíšeš, musí někdo další po tobě přečíst. Nezapomeň uvádět hlavně faunu a flóru. Určitě se bude hodit i nějaký výstižný obrázek k tématu.

2. J
Zpracuj referát o jednom z živočichů k některému z podnebných pásů (tropický, subtropický, mírný, polární) nebo oceánů.
Pravidla pro představení referátu:
a) Uveď název referátu, svoje jméno a odkud jsem čerpal-a
b) Zapiš nejdůležitější informace o vybraném živočichovi.
c) Na představení budeš mít 3 minuty.
d) Snaž se udržet oční kontakt s posluchači.
e) Připrav si 3 otázky pro posluchače.
f) Pokud je to možné, doplň referát o ilustraci.

3. J
Posílám několik typů na videa ke zhlédnutí. Věřím, že vás zaujmou.
Polární pás: https://youtu.be/RwYVK27gAk4
Buvol:https://edu.ceskatelevize.cz/buvol-5f5bb8052464c1502c589578
Velký útes: https://youtu.be/2vEQ7AjshdE
Džungle: https://edu.ceskatelevize.cz/brdo-a-dzungle-5f5bb7f02464c1502c5893ec
Daman: https://edu.ceskatelevize.cz/daman-5f5bb8042464c1502c589564
Pod hladinou:https://edu.ceskatelevize.cz/brdo-a-svet-pod-hladinou-5f5bb7ee2464c1502c5893cf